Een overheid die communiceert via Facebook moet op zijn tellen passen

30 juli 2020 door Ronald Glasbergen
Een overheid die communiceert via Facebook moet op zijn tellen passen
Marshall McLuhan. Foto Josephine Smith CC

'De inhoud 'van een medium verblindt ons voor het aardvan het medium,' aldus Marshal McLuhan. Voor mediafilosoof McLuhan was het het medium zelf dat de schaal en vorm van menselijke associatie en actie vormde en controleerde. Facebook is een sociaal medium, handig voor de onderlinge comunicatie, maar het is tevens een van de grootse beursgenoteerde firma’s ter wereld. Netto waarde momenteel 700 miljard dollar. Die waarde komt van adverteerders. ‘Facebook is geen sociaal medium, het is een winkelcentrum’, zegt Rejo Zenger van Bits of Freedom dat internet kritisch volgt.  Sinds Facebook en Zuckerberg hun  studententijd ontgroeid zijn moeten aandeelhouders bediend worden.

Het is ook een medium dat naast alle vrolijke vakantie en kattenfilmpjes bekend staat als doorgeefluik van desinformatie, discriminatie en van het toestaan van racisme op hun site? Dat was in ieder geval de reden dat honderden grote adverteerders waaronder reuzen als Unilever, Starbucks, en Coca Cola  kort geleden besloten Facebook een maand lang te boycotten. Die ene maand bezorgde Facebook een koersval van 8,3% . Grappig dat geld, zo maar even 50 miljard, dat verdampt. Het is inmiddels al weer teruggecondenseerd kijk maar  naar het grafiekje.

Afb. Macrotrends.net 

Moet je daar als overheid aan meedoen? D66 en de SP waren in ieder geval niet blij met de nieuwe communicatiestrategie van de Ministerpresident. Juist vanwege het grote risico voor politieke manipulatie van berichtgeving op Facebook. De overheid moet onafhankelijk zijn en onafhankelijk communiceren. Een reden om het wel te doen is dat je de grote meerderheid van mensen bereikt die niet elke dag op de site van de Rijksoverheid kijken.  

Het linkje naar de Facebookpost werd pas nadien op Twitter gedeeld en op Rijksoverheid gezet

Wel vreemd en onhandig dat het bericht van Rutte eerder op Facebook dan op de eigen overheidssite stond. Dat je als overheid iedereen wil bereiken en breed wil communiceren is goed, maar zorg dat je onafhankelijk blijft. En bedenk altijd, dat de overheid  -met nadruk op 'van' als collectief eigendom- van iedereen in dit land is. Om iedereen - alle ambstdragers en gebruikers van de overheid- van dat besef te doordringen is –eufemisme- nog wel wat tijd nodig. En aangaande communicatie kan de overheid nog wel iets van McLuhan leren.  

 

Premier Rutte Foto Rijksoverheid

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.