Oplichters actief op alle sociale media
Je kunt er niet genoeg voor waarschuwen. Geef nooit je bankgegevens (telefoonnummers, pincodes of zelfs maar adressen) aan derden via e-mail, tweets, Facebook, WhatsApp of andere sociale media op internet.
Daaraan voegen we toe: ga ook nooit in op allerlei spelletjes en quizzen waarmee sommige malafide aanbieders u geld proberen los te troggelen.
Boodschappenpakket
Zo is er deze tijden weer één actief die uw telefoonnummer op uw smartphone, Ipad of pc vraagt omdat u een boodschappenpakket ter waarde van 250 of 500 euro zou kunnen winnen. Vele winkelbedrijven hebben daar last van. Waarschijnlijk is het wel binnen de wet want je mag natuurlijk in een reclame een prijs aanbieden van een ander. Daarom is controle van het adres of dat betrouwbaar is hard nodig.
Bijvoorbeeld is er thans weer één actief die de naam van Albert Heijn misbruikt. Ga er niet op in want met het geven van uw telefoonnummer geeft u ook toestemming om een bedrag af te schrijven van uw telefoonrekening. Geef dus nooit uw telefoonnummer aan derden. Behalve aan veilige kennissen, familie of vrienden. Mensen laten zich niet meer opnemen in openbare telefoonboeken die steeds meer alleen commerciële gerichte adressen krijgen.
Wordfeud
Geldklopperij vindt er bijvoorbeeld plaats met vele winacties, zoals bijvoorbeeld een reclame die tevoorschijn springt bij het populaire Wordfeud in Nederland dat honderdduizenden gebruikers kent. Al trappen er maar een paar honderd spelletjesspelers in dan heeft deze adverteerder die oplichting nastreeft zijn winst al te pakken.
Doe er nooit aan mee! We hebben ons daar al eens eerder in verdiept. En getracht zelfs de Noorse eigenaar van Wordfeud, uitgever Bertheussen IT uit Trondheim, te benaderen maar die reageerde niet. Het gaat ook niet om Wordfeud zelf, maar om malafide adverteerders die waarschijnlijk hun advertentiekosten gewoon aan Wordfeud betalen.
Zie ons artikel bijna een jaar terug op deze site. Albert Heijn waarschuwt er voortdurend voor daarop niet in te gaan. Officiële e-mails van Albert Heijn zijn altijd te herkennen aan de afzender van het mailadres @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl.
De eigen website van Albert Heijn is altijd te herkennen aan de naam www.ah.nl of bijvoorbeeld www.ah.nl/bonus of www.ah.nl/acties. Alle andere uitingen of zelfs adressen die erop lijken zijn vals.
Handig
Ook handig is – indien u erdoor wordt getroffen – de www.fraudehelpdesk.nl te raadplegen of haar erop te wijzen. Die waarschuwt altijd voor oplichters op haar site die wordt gefinancierd door officiële en bonafide instanties. Wees altijd op uw hoede. Soms zijn oplichters heel gemakkelijk te herkennen, soms zijn ze behoorlijk inventief. Overeind blijft: ga nergens op in en wees vooral niet hebberig.
Wat betreft de individuelen mensen die met naam en adres in openbare telefoonboeken staan is er de site www.bel-me-niet.nl. Als men niet lastig gevallen wil worden door allerlei acquisiteurs dan moet men zeker daarop kijken. Het Bel-me-niet Register stelt zich tot doel om consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen.
Consumenten kunnen hun telefoonnummer(s) inschrijven in het Bel-me-niet Register. Vaste telefoonnummers en mobiele telefoonnummers. Daarna mogen (officiële) bedrijven hen niet meer telefonisch benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Tenzij men klant is (geweest) van het betreffende bedrijf, of heeft gevraagd om de telefonische communicatie.
Controle
Bedrijven en organisaties moeten voordat ze gaan bellen, eerst controleren of niemand uit hun bellijst staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register.
Maar ook dit register is niet waterdicht. Oplichters – soms zelfs uit het buitenland in Engels – die op een of andere manier uw telefoonnummer hebben bemachtigd kunnen u opbellen.
Tenslotte, ook waarvoor we regelmatig hebben gewaarschuwd, doe nooit naïef de deur open voor figuren die aanbellen onder het mom van of zelfs in kleding van allerlei dienstverleners. Postpakketbedrijven hebben daar erg veel last van. De meeste mensen weten zelf wel wanneer er een pakketje voor hen aankomt of merken dat het voor een nabije buur is (kijk altijd naar het adres!).
Alleen als u iets verwacht of van tevoren per brief op de hoogte bent gesteld lijkt een dienstverlener van een maatschappij misschien wel veilig.
En dan de nieuwste bezorg-oplichterij: Betaal zeker geen (soms flink) bedrag aan een bezorger om een pakketje voor de buren in ontvangst te nemen.
Deze waarschuwing is voor vele jongeren misschien wel overbodig omdat zij inmiddels dankzij alle digitale technieken het klappen van de zweep kennen. Het programma ‘Opsporing Verzocht’ en de regionale tegenhanger Bureau Rijnmond, het opsporingsprogramma van de politie en RTV Rijnmond tonen bijna elke week weer aan dat particulieren zich wel heel snel bloot geven. Vertel ook nooit aan andere mensen dat u een kluis, juwelen, geld of andere waardevolle spullen in huis hebt. Zelfs eigen kinderen of bekenden willen dat nog wel eens doorvertellen en als het dan bij verkeerde figuren terecht komt, dan zit u met de gebakken peren.
En dan hebben we het nog niet over het andere AVROTROS-programma ‘Opgelicht?!’ op dinsdag waarin vaak nogal naïeve figuren zich hebben laten beetnemen door allerlei gespuis.