Gevolgen van de Liefde in 'Le Conseguenze Dell' Amore' van Sorrentino
Titta Di Girolamo leeft het leven van anderen. Hij observeert, is geen deelnemer, kijkt toe, luistert, vertelt niets over zich zelf of legt uit - als mensen doorvragen - dat de waarheid saai is. Hij woont al twee jaar in dezelfde hotelkamer in een stadje aan het meer van Lugano in Italiaans Zwitserland.
Hij lijkt de tijd door te komen met het roken van sigaretten zo nu een dan een spelletje roulette met zijn door gokken verarmde buren. Zijn leven hangt van gewoonten aan elkaar. Hij leeft, altijd goed en verzorgd gekleed, in de lobby van de bar waar hij zijn vaste plek heeft, dicht bij het raam. Zo nu en dan haalt hij zijn auto uit de parkeergarage om daarmee naar de bank te rijden maar ook dat behoort bij zijn routine en er is niets dat dat patroon kan verstoren. Ook als, onaangekondigd zijn jongere broer (Adriano Gianini) langskomt die in veel opzichten het tegendeel is van Tony: nonchalant gekleed, uitbundig, op weg naar een klus als surfleraar in Azië. Langzaam ontvouwt de film een voor een de kleine - en soms grote - geheimen uit het leven van Titta en ontpopt zich het feitelijke drama. Daarbij gaat het erom of iemand die zijn ziel reeds aan de duivel verkocht heeft, deze nog terug kan kopen. De titel van de film, over de gevolgen van de liefde, verraadt daarvan iets, maar niet alles.
acteur, cameraman, regisseur
Met grote precisie construeren acteur Toni Servillo, regisseur Paolo Sorrentino (1970) en cameraman Luca Bigazzi het dagelijks leven van de hoofdfiguur in wat voor deze drie een samenwerking zal worden die tot op de dag van vandaag voortduurt. Een samenwerking die begon met de eerste speelfilm van Sorrentino in 2001 'L' Uomo in Piu' vrij vertaald 'De extra man' over twee mannen met precies dezelfde naam die verder niets met elkaar te maken hebben tot hun paden toevallig elkaar kruisen. In de hierboven kort beschreven volgende film van Sorrentino 'Le Conseguenze Dell' Amore' gaat hij samenwerken met Luca Bigazzi, die in zijn volgende films zijn director of photography zal zijn, terwijl Tony Servillo in 'Il Divo' uit 2008 over de Italiaanse premier Andreotti, in de Oscarwinnende 'La Grande Bellezza' (2013) en recent in 'Loro' over een episode in het leven van Berlusconi, steeds weer, evenals in 'Le Consequenze' monumentale hoofdrollen neerzet.
Sorrentino noemt de net als hij uit Napels afkomstige acteur, graag 'de beste acteur van Italië'. En over goede acteurs gesproken: Prachtig in 'Le Consequenze Dell'Amore ' is ook de rol van Olivia Magnani - kleindochter van de grote actrice Anna Magnani- als Sofia, barkeeper in het hotel van Titta.
schoonheid en macht
Weer zo'n film die je gezien moet hebben, alleen al omdat het een uitstekende introductie is in het werk van deze nog relatief jonge meester-regisseur uit Italie die door zijn originaliteit en door zijn uitgesproken stijl doet denken aan die andere grote originele Italiaanse meesters zoals Visconti Antonioni en natuurlijk Fellini waardoor hij - en wie niet - geïnspireerd is. Anders dan hen is niet Rome maar Napels, met zijn Opera Buffa, Comedia dell’Arte, zijn achterland. Zijn thema's, de schoonheid en de eeuwige strijd om de macht, waarin Italië met zijn eeuwige onderhuidse machinaties fundamenteel anders is dan het noorden van Europa waar, in ieder geval in de visie van Sorrentino, de macht doorzichtiger is. En voor Sorrentino en Bigazzi is er geen of weinig zichtbare handhold camera, alles wordt verzorgd, met veel liefde voor het beeld bedacht - volgens sommige critici overgestileerd, maar feitelijk onderhoudend dus functioneel - gefotografeerd. Ook dat is een consequentie van de liefde, maar dan die voor het beeld.
'Le Conseguenze Dell' Amore' van Paolo Sorrentino uit te zien op zaterdag 21 december om 14 uur filmafdeling op de vierde verdieping van de Centrale Bibliotheek Rotterdam aan de Hoogstraat. De film maakt deel uit van de reeks 'Movies from the periphery'/ 'Films uit de Periferie' en wordt ingeleid door de schrijver van dit stukje.