'A Tough Little Island'

24 juli 2017 door Ronald Glasbergen
'A Tough Little Island'

 

De Amerikaanse filmmaker Ernest R Dickerson is verliefd op Curaçao. In lyrische termen beschrijft hij de paradoxale kwaliteiten van het eiland. Weelderig aan de ene kant, een stekelige woestenij aan de andere, zijn talen en inwoners een mix van Afrikaans, Nederlands, Spaans, Chinees, ‘make for some very beautifull people’.

Hij vertelt dat tijdens het IFFR waar hij is om zijn film ‘Double Play’ te promoten , gemaakt naar het gelijknamige boek van Frank Martinus Arion uit 1973. (Foto: Alexander Karim als Bubu Feel)


Meerdere malen is geprobeerd het boek te verfilmen -zo hoorde Dickerson op het festival van andere regisseurs- maar steeds stak de schrijver er een stokje voor. Misschien beviel het script hem niet , misschien was het gewoon gevoel. In ieder geval is het nu wel tot verfilming gekomen. De schrijver die in 2015 overleed heeft de film niet gezien. Het scenario van Curaçaoer Alaric Smeets (1980) gebaseerd op voorwerk van de Jamaicaanse schrijver en dichter Evan Jones (1927) aan de hand van ‘Dubbelspel’ de oorspronkelijke Nederlandse titel van het boek van Arion (1936-2015), heeft met die drie schrijvers een stevige Caribische basis. Filmer Dickerson komt al sinds 1984 op het eiland. Voor kunstenaar-filmmaker Felix de Rooy fotografeerde hij op Curaçao diens speelfilms 'Almacita di desolato' (1985) en 'Ava & Gabriel'(1989). Sindsdien komt hij met regelmaat op het eiland, maar heeft tot zijn spijt Frank Martinus Arion nooit ontmoet. Kort voordat hij in 2015 opnamen voor te bereiden opnieuw naar het eiland kwam overleed de schrijver. Gelukkig had deze geruime tijd daarvoor wel het nieuwe scenario gezien en zijn toestemming gegeven voor verfilming, vertelt Dickerson.

Het lijkt een zondagmiddag als alle andere in Wokota, net buiten Willemstad. Vier mannen, Bubu, Chamon, Ernesto en Manchi spelen domino. Ze doen dat met de inzet van altijd. Tomeloos in het geval van taxichauffeur Bubu (Alexander Karim) , wat onverschillig in het geval van de deurwaarder Manchi (Mustafa Shakir) en met wisselende mate van inzet en hartstocht bij ‘vreemdeling’ Saba- Chamon (Lennie James), met overleg bij Ernesto (Isaach de Bancholeé). Behalve dat de namen in de film iets verandert zijn in de film - Jamon is Ernesto geworden- is alles in de film heel herkenbaar voor de kenner van Arion's roman. De echtgenote van Bubu zorgt voor versnaperingen in dit geval rum, damesschoenen hangen in de tamarinde om de score bij te houden - geen jongensschoenen - want die zijn er niet - en zoon Ostrik (Dani Dare) maakt op blote voeten zijn huiswerk. Wat de niet ingelezen filmkijker niet weet evenmin als de domino spelende helden is dat deze middag, dit spel, hun levens voorgoed zal veranderen.

Foto hierboven: Groepje spelers: De spelers van een dodelijk spelletje domino, vlnr: Lennie James als Chamon, Mustafa Chakir als manchi en Karim als Bubu.

Scenarist Smeets, had het boek van Arion nog op de middelbare school in Curaçao gelezen. Hij won in 2012 de prestigieuze Samuel Goldwyn Award voor zijn scenario ‘’Life on Mars ‘ van de Universiteit van Californië. Op verzoek van producent Ronald Timmermans schreef hij het filmscenario. Hij voegde voor ’Double Play’ een raamvertelling toe waarin een volwassen Ostrik (Colin Salmon), terugblikt op het eiland van zijn jeugd in 1973. Vervolgens werd het script verkocht aan producent Gregory Elias. Hij produceert vervolgens de film samen met Oscarwinnaar Lisa Cortes. .

Behalve het groter bereik van de film door de Engelse taal en Behalve een goeie inleiding op het werk Arion waarin vanuit het eiland vanuit perspectief van het leven op Curacao beschreven wordt geeft de keuze van een Amerikaanse crew in dit geval ook een meerwaarde legt Dickerson uit. ‘We hebben wel onze eigen ervaring, maar horen nooit over de Afro-Nederlandse ervaring’, zegt hij Dickerson. Sinds hij op Curaçao komt is dat voor hem behoorlijk verhelderend. Hij zag erdoor beter hoe de Afrikaanse diaspora onder verschillende koloniale regimes verschillende gedaanten heeft aangenomen.

Deel van die diaspora zijn ook de acteurs. Vooral maar niet uitsluitend Amerikaans. Zo woont hoofdrolspeler Alexander Karim die taxichauffeur Bubu Feel speelt -Boeboe in het boek- in Zweden. Dickerson kende hem al van eerder werk aan de TV serie ‘Tyrant’ waar Karim indruk op hem maakte. Bij de casting voor ‘Double Play’ bleek Karim vervolgens geknipt voor de rol. Het eiland en de kleuren ervan spelen een eigen rol in de film. Kleur is dan ook iets dat geoefend fotograaf en cameraman Dickerson doelbewust inzet. Zijn kleurgebruik doet denken aan de kleuren van de films van Spike Lee en dat is geen toeval.

Dickerson (1951) kwam na een studie architectuur in de medische fotografie terecht. Hij leerde daar alle soorten camera’s en fotomateriaal door en door kennen. Na een paar jaar besloot hij zich aan te melden voor de filmstudie van de New York University, waar hij werd aangenomen. Op zijn eerste studiedag ontmoette hij en Spike Lee elkaar. Er ontstond een langdurige filmvriendschap. Dickerson fotografeerde als cameraman Lee’s afstudeerfilm 'Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads' .

Foto van regisseur: Een videostill van regisseur Ernest R Dickerson.

Die werd –nogal een eer voor een afstudeerfilm- geselecteerd voor het New Directors festival in New York. Daardoor kreeg Dickerson in 1983, direct na zijn master aan New York University een job als eerste cameraman voor de commerciële speelfilm ’The Brother from another Planet ‘ van John Sayles. ‘De film was prachtig geschreven’. Het ging over een zwarte man die van buiten de aarde komt, landt op Ellis Island’ en die vandaar in Harlem terecht komt, waar hij vreemdeling in een vreemd land is. 'Het is een metafoor voor slavernij'.

Dickerson werkt daarna als ‘director of photography’ voor zes afleveringen van TV serie ‘Law and Order’ en stopt daarmee om speelfilms van Spike Lee te fotograferen. In de jaren daarna werkt hij als cameraman en regisseur voor talloze televisie en filmproducties. Hij regisseerde meerdere afleveringen van de door publiek en kritiek hooggewaarde TV-series ‘The Wire’, van ‘Dexter , maar ook van de populaire serie ‘The walking Dead’. Eén van zijn eigen speelfilms ‘’Blind Faith’ uit 1998 werd door de New York Times hoog geprezen als ‘geregisseerd met overtuiging en controle’. Wie Dickerson's verfilming van Arion’s ‘Dubbelspel’ ziet, kan zich daar iets bij voorstellen.

De film komt te laat voor de in 2015 overleden Arion maar ruim op tijd voor de talloze Zuid-Amerikaanse en Europese Nederlanders die het boek op en na school gelezen hebben.

 

Zie hierboven de Engelstalige video met regisseur Ernest R Dickerson.

Foto's @Filmdepot

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.