Hoogwaardig Openbaar Vervoer?

04 februari 2023 door Han van der Horst
Hoogwaardig Openbaar Vervoer?
Geschaarde RET-bus Lijn 52 op de Pleinweg in 1956 Foto A.Groeneveld / Stadsarchief Rotterdam

De inwoners van Rotterdam West zijn  bezorgd over de komst van een nieuwe buslijn Tussen Rotterdam Centraal en het Zuidplein. Die moet tien keer per uur gaan rijden over de ventwegen aan weerszijden van de Henegouwerlaan. Daar zit de pijn. De bewoners willen rust op die ventwegen en verkeer in twee richtingen voor fietsers. Dat kun je vergeten als er elke zes minuten een bus voorbij raast. Daarom hebben ze een alternatief voorstel ingediend. Als die bus nu eens aan het eind van het Weena rechts af slaat de Statentunnel in en vervolgens aan de andere kant op het Bentinckplein meteen weer terugkeert, dan kan hij zonder mankeren op de middenbaan doorrijden naar de Maastunnel en verder.

Dat is complex. Het vraagt om moeilijkheden en vertragingen. Er komt alleen maar ellende van.

De denkende burger reageert bij het horen van zo´n term meteen: “Ze moeten hun ouwe moer gaan belazeren”, maar dit terzijde.

En dat terwijl de oplossing voor de hand ligt. Rotterdam hoeft alleen maar in het collectief geheugen te graven.

In ambtenarenreclametaal is hier sprake van een zogenaamde HOV-bus. HOV is de afkorting van Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De denkende burger reageert bij het horen van zo´n term meteen: “Ze moeten hun ouwe moer gaan belazeren”, maar dit terzijde. Het is de bedoeling dat de nieuwe verbinding de metro en de andere lijnen naar Rotterdam-Zuid ontlast. Hij moet ook snel zijn: gemiddeld 25 kilometer per uur. Nog een reden voor de omwonenden om deze vehikels van de ventwegen langs de Henegouwerlaan weg te houden.

Het is wel voor te stellen hoe de ambtenarij op dit idee gekomen is. Vroeger – in aanzienlijk verkeersluwere tijden –  lagen op die ventwegen de rails van tramlijn 22 Vierambachtsstraat – Avenue Concordia.  Ze hadden beter aan een ander voorbeeld uit het verleden kunnen denken. Datzelfde geldt voor de activistische omwonenden in Rotterdam West. 

Autobuslijn Z - Pagina fragment uit het Rotterdamsch Parool 1949

Dertien dagen na mijn geboorte – op 1 juni 1949 – reed voor het eerst de Maastunnelexpress, oftewel lijn Z. Het was een bijzondere busverbinding met weinig haltes. Als enige in het net van de RET had hij zijn beginpunt aan de noordkant van het Centraal Station ter hoogte van de Spoorsingel. Van daar uit reed hij rechtstreeks naar het Bentinckplein en dan via Statentunnel,  Henegouwerlaan,  ´s-Gravendijkwal, Maastunnel en Pleinweg naar het Breeplein. Verschil met de verhoopte HOV-bus: die heeft zijn eindpunt al op het Zuidplein maar voor het overige is het net de Maastunnelexpress zaliger nagedachtenis.

Toen in 1953 de bussen van de RET nummers kregen in plaats van letters, werd Lijn Z omgedoopt tot 52. De bussen trokken zoveel passagiers dat ze aanhangwagens kregen. Toch was de prijs iets hoger dan bij het reguliere openbaar vervoer. Als kind moest ik 13 cent betalen voor een kaartje en niet een dubbeltje. Het tarief in 1949 was 20 cent voor een volwassene en 10 cent voor kinderen maar die betaalden in andere bussen toen 8 cent.

Lijn 52 werd in 1968 overbodig verklaard omdat de metro naar het Zuidplein was gaan rijden.

De oplossing voor de HOV bus is eenvoudig. Laat hem vertrekken van Rotterdam Centraal noordzijde. Dan kunnen de ventwegen gemeden worden. Het moet mogelijk zijn waar noodzakelijk aan de hoofdweg van de Henegouwerlaan een parkeerhaven met een halte aan te leggen. Dat zie je op de Mathenesserlaan ook. Misschien moet er iets gebeuren met de stratenloop aan de noordkant van het station. Nou en?  En je kunt op het busstation aan de Conradstraat een bord zetten met een pijl die verwijst naar de fietstunnel onder het spoor. Ook in deze magere tijden moet daarvoor budget te vinden zijn.

Hartstikke makkelijk. Niks aan de hand. Geen centje pijn.

Vraagje tot slot: wat gebeurt er met de huidige bus 44 als het paradijs van het HOV is betreden? Blijft deze lijn (Conradstraat – Bentincklaan – Heemraadssingel – Maastunnel – Zuidplein) dan bestaan?

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.