For a few containers more: Ever Alot heeft er 24004 aan boord
De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed. Beide schepen behoren tot de A-klasse van Evergreen. Binnen deze klasse vallen twaalf schepen. Van de zeven opgeleverde schepen hebben er zes een capaciteit van 23.992 TEU. De Ever Alot die nu op vrijdag verwacht wordt, doorbreekt voor het eerst met 24.004 TEU de symbolische grens van 24.000 TEU -Twenty Foot Equivalent Unit - ofwel dat aantal aan containers van 6 meter 10 lang aan boord.
MSC Tessa
De Ever Alot kan maar eventjes genieten van zijn nieuw verworven symboliek. Afgelopen maandag 1 augustus werd de MSC Tessa te water gelaten bij ’s werelds grootste scheepswerf Hudong-Zhonghua Shipbuilding te Shanghai. Dat schip heeft een capaciteit van 24.116 TEU en zal dit jaar nog in de vaart komen.
De officiële capaciteit is gebaseerd op het stapelen van lege standaardcontainers van 20 voet lang (zes meter) en 8 voet hoog (2,43 meter). In de praktijk laden die schepen vooral 40 voets containers -die dus 2 x zo groot zijn - en is hun werkelijke capaciteit lager dan de 'theoretische' 24.000 TEU.
Groter kan niet vanwege het Suez kanaal
De ‘megamax-containerschepen’ hebben al jaren geleden de lengte van 400 meter bereikt. Schepen worden niet langer gemaakt omdat ze anders niet door het Suez-kanaal mogen varen en dat is de voornaamste vaarroute tussen Zuidoost-Azië en Europa. Toch is de reke er nog niet helemaal uit.
Inmiddels heeft scheepswerf Yangzijiang Shipbuilding met de ‘MSC Irina’ en de ‘MSC Michel Cappellini’ twee containerchepen met een nominale capaciteit van 24.232 TEU in aanbouw.
De aankomst van de Ever Alot in de Amazonehaven bij de ECT staat voorlopig gepland voor vrijdag 12 aug.
En hier het promotiefilmpje :