Keuze voor Orka-klasse onderzeeboten definitief
De rechter heeft de vorderingen van de Duitse werf Thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) afgewezen. Eind juli deed de rechtbank Den Haag uitspraak in de zaak waarin tkMS bezwaar maakte tegen het (voorlopige) gunningsbesluit van het ministerie van Defensie om de bouw van 4 onderzeeboten te gunnen aan het Franse Naval Group.
Halverwege juni werd het gunningsbesluit met een grote meerderheid van de stemmen breed gedragen in de Tweede Kamer.
Overeenkomsten
De verwachting is dat het leveringscontract tussen Defensie en Naval Group na de zomer wordt getekend. Voordat de ondertekening plaatsvindt, wordt eerst een overeenkomst tussen de Nederlandse en Franse overheid gesloten. In dit zogenoemde Memorandum of Understanding wordt onder andere vastgelegd dat Nederland onafhankelijk van Naval Group en de Franse overheid de aangekochte zaken kan gebruiken en onderhouden.
Voordat de handtekeningen onder het leveringscontract staan, wordt ook een industriële samenwerkingsovereenkomst gesloten. Hier werkt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) samen met Naval Group aan. In deze overeenkomst wordt de betrokkenheid van de Nederlandse industrie geborgd.
Orka, Zwaardvis, Barracuda en Tijgerhaai
Naval Group levert Zijner Majesteits Orka en Zwaardvis binnen 10 jaar vanaf het moment van ondertekening van het contract op. De andere onderzeeboten, de Barracuda en de Tijgerhaai, volgen daarna. De Orka-klasse geeft de Onderzeedienst van de marine een voorsprong in het onderwatergevecht van de toekomst.