Sint en Piet

23 oktober 2014 door AA anoniem auteur
In 1995(!) was er ook al een felle discussie over het Sinterklaasfeest. Toen ging het om de vraag of de Goedheiligman het kon bolwerken tegen de Kerstman, die vrolijk ‘johooo’ roepende bastaard-Sinterklaas, geheten Santa Claus, erelid van de Coca Cola company.
In een Artikel in het AD nam ik het voor de Sint op. Ik schetste het ontstaan van de Sinterklaasfiguur als voortkomend uit een kerstening van een feest uit de natuurgodsdienst van de Germanen, het Wodanfeest. Kletterde Wodan op zijn paard Sleipnir door het winters luchtruim; Sinterklaas kletterde over daken op zijn schimmel.
Zaten er op Wodans schouders aan weerszijden raven die de oppergod alles toefluisterden over Goed en Kwaad op aarde; Sint Nicolaas had een groot boek waar alles over Goed en kwaad in stond opgetekend, etc.


Waarom nam ik het toen voor Sint Nicolaas op?
Omdat Sint Nicolaas een boodschap voor ons heeft, die van alle tijden is. En zeker voor de tijd van nu. Want Sint Nicolaas, dat is een heel bijzonder iemand. Het is namelijk een persoon, die op zijn verjaardag geen cadeautjes krijgt, maar …geeft! Het is beter te geven dan te nemen, dat is de boodschap van het Sint Nicolaasfeest.
Een broodnodige boodschap in onze hedendaagse neoliberale maatschappij waarvan de dominante boodschap helaas is geworden, graaien, wat je graaien kunt.

Want als je mensen vraagt: ,,Wat denkt u dat de term Homo bonus betekent?’’ luidt het verbijsterende antwoord: ,,Bedoelt u soms een bonus graaiende bankier?’’
Nee, Homo Bonus betekent ’De Goede Mens’. Goedheiligman is niet voor niets de bijnaam van Sint Nicolaas.
Kortom, het draait op het Sinterklaasfeest om Sinterklaas en in het geheel niet om Zwarte Piet. Dat is een bijfiguur.
Maar als je vandaag de dag de Zwarte Pieten-discussie volgt zou je denken dat het andersom is. Dat Sinterklaas de bijfiguur is.

Die Zwarte Pieten-discussie, dat is een ware ’godsdiensttwist’ geworden.
In feite de aloude strijd tussen dogmatici en rekkelijken. Tussen hen voor wie aan Zwarte Piet niet mag getornd ’want hij maakt een onvervreemdbaar deel uit van de Nederlandse identiteit’, en hen die het standpunt huldigen ’… als er mensen zijn die aanstoot nemen aan het ’negatieve stereotiep’ van zijn uiterlijk, dan veranderen we daar toch wat aan. De centrale boodschap van het Sint Nicolaasfeest wordt daardoor niet aangetast.’

Die strijd is inmiddels hoog opgelopen. Voor het gebouw van de Raad van State raakten voor- en tegenstanders van de fysionomie van de huidige Zwarte Piet zelfs fysiek slaags.
Leefbaar Rotterdam, klaarblijkelijk een verklaard voorstander van Zwarte Piet, had tientallen zwarte pietenpopjes bevestigd aan de lantaarnpalen van Rotterdam.
Andere ’pro-Zwarte Piet’-mensen namen dat verkeerd op. Ze dachten dat ’anti-Zwarte Piet-mensen’ die popjes hadden opgehangen.
Met de boodschap dus dat Piet liefst wreed moesten worden omgebracht. Zij gingen de popjes verwijderen. Dat wilde de eerste groep niet. Vervolgens raakten de twee ‘pro Zwarte Pieten’ groepen met elkaar slaags! Het moet toch niet gekker worden.

Een groot geluk dus dat de Nationale Intocht van Sint Nicolaas zich dit jaar in Gouda afspeelt.
Want Gouda is van oudsher de stad van de tolerantie. Erasmus groeide er op en zijn voornaamste volgeling, de humanist Coornhert sleet er zijn laatste jaren.
Vooral een groot geluk omdat er nu eindelijk eens ludiek-humaan met de Zwarte Pietfiguur wordt omgesprongen. Stroopwafel- en Goudse Kaaspieten lopen te midden van de ’gewone’ Pieten mee. Ik vind het een vondst.

Maar hoe zal het toegaan op de intocht van Sint Nicolaas in Rotterdam?
Zo tolerant als het zal toegaan inzake de Zwarte Pietenkwestie in de stad waar Erasmus zijn kindertijd doorbracht, Gouda, zo intolerant zo valt te vrezen gaat het straks toe in de stad waar hij geboren is: Rotterdam.
Als het aan Leefbaar Rotterdam ligt, de grootste partij in Raad en B&W, zal er bij de intocht van de Sint alhier niet één groene piet, veelkleurenpiet, ’Euromast’-piet, ’ss Rotterdam’-piet of wat voor niet-zwarte piet dan ook worden getolereerd.

Erasmus moet zich in Bazel toch in zijn graf omdraaien. En verzuchten, waarom word ik toch alsmaar naar mijn geboortestad Erasmus ‘Roterodamus’ genoemd?
Waarom heet ik niet Erasmus ‘Goudensis’, naar de stad waar ik ben geconcipieerd?
Want daar in Gouda, daar waart mijn geest!
In Rotterdam slechts kille wind.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.