RET en Metropoolregio Rotterdam zijn gek geworden

05 maart 2023 door Nico Haasbroek
RET en Metropoolregio Rotterdam zijn gek geworden
Tramlijn 4 - Foto Mb90 cco

(opinie) Op 9 februari meldt het AD in grote letters: ‘Haltes en lijnen geschrapt’. En: ‘Tramnetwerk op de schop door dalende reizigersaantallen en hogere kosten’.  Ik kan mijn ogen niet geloven. In deze tijd van oorlog, inflatie en klimaatcrisis bedenken een stelletje idioten een plan om het openbaar vervoer in deze regio stap voor stap te ontmantelen.

Verval langer gaande

Dat was trouwens al enige tijd sluipend en stiekem aan de gang. Als dankbaar en veelvuldig gebruiker van het OV moest ik constateren dat trams en bussen steeds minder vaak reden, dat de frequentie van bijvoorbeeld 10 minuten naar 25 minuten werden opgerekt, dat er steeds minder conducteurs aanwezig waren en dat er delen van heel wat lijnen voor langere tijd uitvielen. Via de informatiepanelen bij de haltes werden we daar in vaak vreemde cryptische taal van op de hoogte gesteld. Het paneel bij mij op de hoek was overigens maandenlang stuk.

Ik woon in Middelland en maak daarom vooral gebruik van tramlijn 4 en de bussen 32 en 44. Als pensionado ben ik blij dat ik tijdens de daluren gratis van het OV gebruik kan maken. Ik lijd aan artritis en vind het fijn dat ik daardoor vrijwel dagelijks korte afstanden in mijn buurt met de tram en de bus kan overbruggen. Lijn 4 is bijna altijd goed vol en voorziet dus in een behoefte, vooral van mensen met een smalle beurs die niet in het petitie-teken-circuit zitten.

OV verdient beter

Lijn 4 zou tijdelijk tot het Heemraadsplein rijden en na de werkzaamheden bij de brug en de Schiedamseweg weer naar het Marconiplein. Toen kwam de mededeling dat lijn 4 in het vervolg permanent het Heemraadsplein als eindhalte zou krijgen (net als lijn 14 vroeger). Maar in het AD bericht van 9/2 staat dat lijn 4 gaat stoppen bij de Eendrachtsweg en aan de andere kant tot station Noord of de Kootsekade. Dat betekent natuurlijk het begin van het einde van lijn 4. Ik herinner me nog een prachtig verhaal over lijn 4, de tram die van rijk naar arm reed, van Hillegersberg naar Delfshaven.

Het openbaar vervoer verdient een andere beleid en verdienmodel. Je moet ongeveer precies niet doen wat de metropoolregio wel van plan is. Dus niet het economisch belang zwaarder laten wegen dan het maatschappelijk belang. Nee, juist prijzen van de kaartjes verlagen, vaker rijden en meer haltes. Ik weet zeker dat wanneer je het OV beter en goedkoper maakt en er (indien nodig) vrijwilligers bij betrekt, het juist een groter succes wordt.

Het OV buiten de grenzen van Rotterdam is een ander verhaal.

'Nuts'

In het TV-programma Pointer (26/2) lieten ze zien hoe een man die ergens ten zuiden van Rotterdam woont er anderhalf uur over deed om de Waalhaven te bereiken, drie keer moest overstappen en drie kwartier te vroeg arriveerde. Hier zou een goedkoop taxi-systeem misschien een beter alternatief zijn.

Pointer maakte bekend dat er de laatste tijd landelijk 500 haltes zijn verdwenen. In veel delen van Nederland kunnen mensen niet meer hun school of dokter bereiken. ‘Toegangsarmoede beperkt deelname aan de samenleving’, werd er terecht geconstateerd. OV moet snel en rendabel zijn vinden veel politici en OV-ondernemers. Wat een bullshit. Wel eens gehoord van het woord nutsvoorziening?

De verkiezingen bieden een mooie gelegenheid om niet te stemmen op alle partijen die het OV steeds een beetje meer de nek om willen draaien.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.