Wat de zogenaamde deskundigen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wéér zijn vergeten

11 februari 2023 door Han van der Horst
Wat de zogenaamde deskundigen van de  Metropoolregio Rotterdam Den Haag wéér zijn vergeten
De Bree op Zuid waar nu de tram nog rijdt Bld. V&M via g-maps

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag denkt wel eens na over het openbaar vervoer. Reizigers schrikken daarvan want deze reflectie belooft zelden iets goeds. Ook met de nieuwste plannen is dat het geval. Rotterdam zal geconfronteerd worden met een stevige uitdunning van het tramnet. Wel gaan de overgebleven trams vaker en hopelijk sneller rijden. Daar hebben passagiers weinig aan tenzij zij zich wegens dakloosheid bij een tramhalte hebben neergelegd en daar de treiterijen van de boa´s weten te weerstaan.

De koks van de Metropoolregio

Laten we eerst een kijken welke potje de koks van de Metropoolregio voor ons gekookt hebben.

1. Lijn 4 uit Hillegersberg wordt ingekort. Die begint voortaan bij Station Noord en op zijn best aan de Kootsekade. Het eindpunt ligt op de Eendrachtsweg.

2. Lijn 8 komt niet meer in Spangen en vindt zijn eindpunt op het Marconiplein.

3. Lijn 7 rijdt niet langer naar het Willemsplein en verdwijnt uit het hele Scheepvaartkwartier. Passagiers worden verwezen naar een nieuwe halte van lijn 8 op het Vasteland. Beginpunt is niet langer de Erasmus Universiteit maar de Boezemstraat.

4. Lijn 25 gaat niet langer over de Bree maar over de Groene Hilledijk.

5. Spitslijn 20 wordt geliquideerd.

6. De tramlijnen 21 en 24 rijden allebei door naar Holy. Zij hebben dan dezelfde route, waarbij 21 fungeert als een soort versterker overdag. Het tramspoor door de Schiedamse wijk Woudhoek wordt niet langer gebruikt.

Je bent langer onderweg omdat je een teringeind naar de halte moet lopen

De verkeersdeskundigen van de Metropoolregio zijn in hun overwegingen weer eens het belangrijkste element vergeten: de reis van een passagier begint niet bij de tramhalte maar bij de eigen voordeur. De inkortingen en afschaffingen leiden er toe dat je over het algemeen een stuk langer onderweg bent: omdat je een teringeind naar de halte moet lopen en/of omdat je eerst een bus moet nemen en ook nog eens wordt geconfronteerd met overstaptijd. Een klein flitsje inzicht is in het voorstel wel te vinden: de Metropoolregio constateert dat de amputatie van lijn 4 er toe leidt dat bewoners van de Nieuwe Binnenweg en omgeving met de fiets veel sneller op Rotterdam Centraal zijn dan met de tram. Dat vinden de ambtenaren mooi. Op een Nieuwe Binnenweg zonder tramrails is het immers fijn fietsen!

Misgeboorte

Juist nu we een tijd van energieschaarste tegemoet gaan, juist nu komt de Metropoolregio met zo´n sterfhuisconstructie. Een ander woord is er niet voor dit burgervijandige resultaat. De komende maanden verschijnen de plannen op de agenda van  wijkraden en  gemeentes. Het is te hopen dat ze onmiddellijk buiten de orde worden verklaard

Deze misgeboorte is een nieuwe aanleiding om de wenselijkheid van instanties als de Metropoolregio te heroverwegen. Het zijn  conglomeraten van  wereldvreemdheid die niet of nauwelijks onderworpen zijn aan democratische controle. Dan krijg je aan de lopende band dit soort flauwekul.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.