Sleepanker gedecoreerden zetten maritieme industrie in de schijnwerpers
De reguliere media besteden mondjesmaat aandacht aan hetgeen er gebeurt in de maritieme industrie. Het in hapklare brokken opgediende nieuws geeft summier inzicht in innovatieve ontwikkelingen in de maritieme industrie en wat er daar aan wetenschappelijke kennis en- kunde bestaat. Zonder daarvan kennis te nemen kunnen milieuactivisten doodgemoedereerd beweren dat de (cruise)scheepvaart ernstig vervuilend is en zeehavens dat ook kunnen zijn.
De maritieme industrie komt nauwelijks van dat ‘smerige’ imago af, al hoewel direct betrokkenen het bewijs van het tegendeel kunnen leveren. Dat kan onder meer tijdens de 47ste editie van de Wereldhavendagen in Rotterdam, die op vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 september 2024 zullen plaats hebben. De voorgaande edities hebben honderdduizenden bezoekers getrokken naar de havens om te zien hoe bijzonder schepen kunnen zijn en wat er op terminals en op het water kan gebeuren.
Havenambassadeurs
Het zou goed zijn als mensen uit de maritieme industrie wat meer naar buiten zouden tredenom te laten zien wat er in hun werkomgeving gebeurt.Dat is meer dan promotiefilmpjes met mannen met veiligheidshelmen op en werkkleding aan tonen. De beelden zijn compleet met hekgolven die snelle schepen achterlaten.
Natuurlijk doen we de makers daarvan tekort, maar het kan beter. Zeker als gedecoreerden met een of andere havenonderscheiding zich zouden manifesteren als een soort havenambassadeur. Dat doet Leen – Lee Towers – Huijzer bij gelegenheid al jaren. Hij is sinds eind 2012 drager van het zogenoemde Boeganker; de een na hoogste onderscheiding van de haven van Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam reikt deze onderscheiding en twee anderen sinds 2006 uit.
De hoogste onderscheiding - het Grootanker – is 8 keer toegekend. Het Boeganker komt daarna en het Sleepanker vormt het sluitstuk van de onderscheidingen voor mensen die op een of andere wijze een bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de haven.
Grootanker, Boeganker en Sleepanker
De onderscheiden tientallen mannen en de zes vrouwen hebben bij hun onderscheiding een passend plastieken een draagspeldje gekregen bij de feestelijke gelegenheid waarop zet tot hun verrassing werden onderscheiden. De kunstenaar Eric Claus maakte het passend ontwerp voor het Grootanker, het Boeganker en het Sleepanker.
De twee laatste uitgereikte Sleepankers gingen naar Cees de Keijzer, voorzitter van de World Ship Society, afdeling Rotterdam, .en maritiem historicus Bram Oosterwijk. De Keijzer werd onder meer gedecoreerd voor zijn positieve en duidelijke manier waarop hij als havenexpert namens de World Ship Society de pers te woord staat bij vaak ingewikkelde kwesties.
Ankers van de Rotterdamse haven
De van origine bunkerspecialist Keijzer komt duidelijk zicht – en hoorbaar op voor de belangen van de Rotterdamse haven. Dat doen andere gedecoreerde mensen ook wel, maar misschien minder prominent.
Drie ervan zijn oud leden van de niet meer bestaande Havenpersclub Kyoto. Oud-secretaris van deze maritieme persclub is maritiem historicus Bram Oosterwijk. Hij ontving onlangs het Sleepanker;
Oud-havenjournalist Bram Oosterwijk (86) heeft het sleepanker ontvangen van Boudewijn Siemons (CEO van Havenbedrijf Rotterdam) voor het omvangrijke oeuvre dat hij tijdens zijn werk en pensioen heeft vastgelegd over de maritieme geschiedenis van met name de Rotterdamse haven. “De haven zou uit het zicht van de Rotterdammers kunnen verdwijnen, maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die er met hun verhalen voor zorgen dat die Rotterdammers trots blijven op hun haven”, aldus Boudewijn Siemons tijdens de uitreiking.
Uiteindelijk was het tijdens de feestelijke Sleepanker lunch in Hotel New York toch nog even hersenkraken naar de functie van het groot anker, het boeganker en het sleepanker. Wikipedia bracht de antwoorden waaronder de werking van het sleepanker. Dat wordt gebruikt op het achterschip en functioneert als een rem om in de goede richting met de golven mee te gaan.
De weerstand van het sleepanker voorkomt dat de spiegel van het schip omhoog gaat, met een sleepanker is het schip dus stabieler op de golven. Dan weten we dat ook weer.
jannykok [at]vandaagenmorgen[dot] nl