Havenmannen van het Jaar: weinig benutte bundeling van kennisoverdracht
Wie naar de bovenstaande groepsfoto van de benoemde Havenmannen van het Jaar kijkt, ziet niet alleen het menselijk aspect van de geschiedenis van de Rotterdamse haven, maar ook een misschien onvermoede bundeling van kennis en kunde. Dat bleek weer tijdens de afgelopen bijeenkomst aan boord van de Prinses Amalia waar de 42ste Havenman van het Jaar officieel werd benoemd in de persoon van CEO Jan Overdevest van de Waalhaven Group en Havenman van het Jaar 2022. De aanwezige Havenmannen uit voorgaande jaren en een aanwezige van de twee topvrouwen die eerder tot Mevrouw de Havenman van het Jaar werden benoemd, vonden het beslist geen verplichting aan boord te komen van dit schip.

Havenman Jan Overdevest Stichtingsvoorzitter Frank de Kruif Foto G. J.de Boer
Zij benutten op de tweede maandag van januari de gelegenheid tot netwerken, maar ze zouden dat vaker kunnen doen. Een paar havenmannen uit eerdere jaren hebben pogingen daartoe gedaan door zogenoemde Raad van Havenmannen op te richten. Er waren ook een paar individueel genomen initiatieven door als een soort ambassadeurs van het diverse haven – en industriecomplex presentaties te geven op opleidingsinstituten en andere passende gelegenheden. Er is kennelijk te weinig tijd genomen om rendement uit dit soort pogingen tot kennisoverdracht te trekken.
Dit zou wel eens de reden kunnen zijn waarom het haven – en industriecomplex in Rotterdam en andere Europese zeehavens het onpopulaire imago niet kunnen afschudden als zou werken in de haven en industrie ‘vies en zwaar’ werk zijn. Dat imago moet hoognodig worden bijgesteld.
Innovatieve trendsetter
Op de afgelopen bijeenkomst van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar bleek voor de zoveelste keer dat de haven innovatief trendsetter is zonder dat expliciet te etaleren. De voorganger van de 42ste Havenman van het Jaar is Bart Leenders, Vice President Production Renewable Products bij de Finse energiemultinational Neste. Hij liet een boodschap na aan de net benoemde Havenman Jan Overdevest door te benadrukken dat er kansen zijn om in de bedrijfsvoering voorop te lopen in duurzaamheid. “Dat wordt steeds meer het criterium bij de keuze in dienstverlening.” De Neste raffinaderij doet dat sinds 2011 op de Maasvlakte door alleen hernieuwbare brandstoffen te produceren. Leenders propageert de duurzaamheid in de Rotterdamse haven verder dan in de grenzen van Neste.
De Havenman van het Jaar 2022 bevestigt het belang van duurzaam handelen en niet alleen in de bedrijfsvoering: “Het is in feite de verantwoordelijkheid van iedereen”, zei de topman van de Waalhaven Group bij de aanvaarding van de Havenman benoeming. Dat blijkt uit het gebruik van groene stroom en de verder gaande elektrificatie op de eigen terminals. De doelstelling is om in 2030 volledig elektrisch te opereren.
Over de effectiviteit van netwerken
De stikstofwetgeving blijkt alleen een behoorlijke hinderpaal te zijn bij de aanleg van een nieuw containerdepot in de Eemshaven, relatief dichtbij de deepsea terminals, en ook bij de uitvoering van de gezamenlijke plannen samen met de veel eerder benoemde Havenman van het Jaar Hans Vervat van Matrans. Daarbij gaat het om de vestiging van een CO2 neutraal lege containerdepot terminal op de Maasvlakte. De Waalhaven Group wil daarin naar schatting 50 miljoen euro investeren, mits de vergunning wordt verleend waarin de stikstofuitstoot is meegerekend. De dwarsligger bij de uitvoering daarvan is een milieuactivist die tegen het complete project procedeert omdat bij de bouw CO2 vrijkomt. Dat kan echter ondergronds worden opgeslagen.
Het zijn maar een paar voorbeelden van duurzaamheid incorporeren in het businessmodel van innovatie ondernemingen zoals de Waalhaven Group. Deze is gegroeid als familiebedrijf waarvoor Fred Verstoep – de schoonvader van Overdevest – de basis heeft gelegd. De groei naar de vooraanstaande positie in de Rotterdamse haven en in het Limburgse Born doet de Havenman van het Jaar 2022 samen met zijn partner en zakenpartner Corinne Verstoep en medewerkers. De Waalhaven Group is actief in de opslag en reparatie van (lege) containers, intermodaal transport en containeroverslag in de sectoren binnenvaart, shortsea en containeroverslag in de shuttlediensten tussen de Maasvlakte en Antwerpen.
Zoveel is duidelijk: netwerken binnen en buiten het Havenmannen-van-het-Jaar-platform kan effectief zijn, mits milieuwetgeving en bedrijvigheid op elkaar zijn afgestemd. De geschiedenis van de aanleg van de Maasvlakte heeft dat bewezen.