Fly on the Wall is nu kopcamera. 'Enemy in the Woods' ooggetuigenverslag van het front in Oekraïne

De Britse BBC documentaire Ukraine: Enemy in the Woods toont droog en afgemeten de hard en bloederigheid van leven en dood aan het Oekraïense front deze winter. Drones en steeds nauwkeuriger artillerie maken het leven aan beide zijden van het front tot een voortdurende loterij met de dood of het verlies van ledematen.
Leven en dood
Een enkele Oekraïense infanteriecompagnie bevindt zich in een strijd op leven en dood om het oostfront te verdedigen tegen intense Russische aanvallen. Dit is een buitengewoon portret van levens die in gevaar zijn gebracht door de onrust van een bloedige oorlog, gefilmd door Oekraïense soldaten.
Met exclusieve toegang tot de streng gecontroleerde frontlinie volgt de film de missie van een speciaal bataljon terwijl zij een enkele inzet ondernemen op een van de meest gewelddadige fronten van Oekraïne: een met sneeuw bedekt bos nabij Kupyansk. Hun missie is het verdedigen van een spoorlijn, een belangrijke strategische troef die, indien veroverd, Rusland in staat zal stellen een directe aanval uit te voeren op de op een na grootste stad van Oekraïne, Charkov.
500 meter
De mannen van de compagnie verdedigen een stuk front van 500 meter breed. Over het hele front van zo'n 1500 kilometer vechten dus enkele duizenden van dit soort compagnieën. De film maakt ook indringend duidelijk wat een dreiging de alom aanwezige kleine drones die als minibommenwerpers werken aan weerszijden van het front vormen. 'Je ziet ze niet als ze dertig meter afstand zijn', zegt een soldaat. Ze vormen een voortdurende dreiging
Ooggetuigenverfilming van front Oekraïne
De documentaire volgt niet zozeer, als wel registreert. De klassiek documentaire fly-on the wall is hier de 'actioncam' - de op de helm gemonteerde GoPro - geworden. De protagonisten, de soldaten zijn deels zelf cameraman. Het is alsof je met hen middenin een eigentijdse versie van de laatste verfilming van 'Im Westen nichts Neues' stapt.
Maar dan zonder acteurs en dure Netflix productie design, alles is hier echt. De lijken zijn hier geen reconstructie zoals in de overigens schitterende recente boekverfilming van Remarque's Im Westen nichts Neues (Berger;2022), ze zijn helaas echt. En evenals in die film raakt de vijand ontmenselijkt in de ogen van hen die hier dagelijks vechten. De inzet is dan ook hoog, het bestaansrecht van een eigen land.
‘Jeder Mensch ein Künstler’ zei kunstenaar Joseph Beuys vijftig jaar geleden. Dat zou je nu in de oorlog van Rusland tegen Oekraïne kunnen uitbreiden naar 'Jeder Soldat ist Kameramann', 'Elke soldaat is cameraman'. Dat gezegd hebbende, is het geheel van Enemy in the Woods fascinerend goed gemaakt door regisseur Jamie Roberts en redacteur Kate Spankie. Samen met het werk van de soldaten maakt dit Enemy in the Woods tot een werkelijk indrukwekkend document.
Momenteel is de film te zien op deze site: https://odysee.com/@azov:7/Ukraine-Enemy-in-the-Woods:7