Businessmodellen maken gezondheidszorg onbetaalbaar

28 december 2024 • 01:00 door Janny Kok
Businessmodellen  maken gezondheidszorg onbetaalbaar

Godfried Bomans zei het ooit: “Als mijn grootmoeder een dubbeltje wil bezuinigen, kijkt ze niet op een kwartje”. De Britten hebben hiervoor het gezegde “Pennywise, Poundfoolish”. Deze gezegden zijn van toepassing op zorgverzekeraars en het Zorg Instituut die bepaalde behandelingen in het buitenland niet willen vergoeden, ook al zou dit bij herstel een forse kostenbesparingen opleveren. VGZ geeft hiervan nu een duidelijk voorbeeld door een operatie in Duitsland waardoor een bindweefselaandoening kan worden verholpen, niet te vergoeding. De ingreep kost op jaarbasis 2.000 euro meer dan de vasculaire compressie operatie moet kosten. Hoezo besparing!

De conclusie kan zijn dat de zorgverzekeraars zich als de beslissende goden over het leven van honderden Nederlanders gedragen. Jaarlijks worden honderden Nederlanders verwezen naar het buitenland voor specialistische operaties die in Nederland niet mogelijk zijn. Een groot aantal patiënten krijgt echter geen vergoeding van hun zorgverzekeraar, zelfs wanneer het om een noodzakelijke, leven veranderende behandeling gaat. Dit leidt tot schrijnende situaties waarin patiënten zelf financieel moeten strijden voor hun recht op gezondheid.

In de bezwaarprocedure die biologie docente Lieke Finkers (27) heeft aangespannen, beslist de zorgverzekeraar hoe haar leven eruit ziet. 'Niet vergoeden' betekent dat zij door haar bindweefselaandoening niet kan werken, sondevoeding moet krijgen en aanspraak moet maken op andere voorzieningen. Kosten op jaarbasis 70.000 euro tegen 72.000 euro die de vasculaire operatie in Duitsland moet kosten. Lieke heeft uitzicht op aanmerkelijke levensverbetering die haar door haar zorgverzekeraar wordt onthouden. Na talloze diagnoses en een verwijzing naar dr. Sandmann in Düsseldorf ligt een gezonder leven in het verschiet. De Duitse specialist heeft de complexe operatie al 275 keer succesvol uitgevoerd, terwijl deze in Nederland kennelijk nog geen specialist is die een soortgelijke operatie heeft gedaan.

Businessmodel en verdienmodel

Verzekeraars verklaren hun vergoeding weigering gedrag aldus: vergoedingen voor buitenlandse behandelingen en operaties worden alleen vergoed als deze ook in Nederland onder het vergoedingensysteem vallen. Een bezoek aan het Zorg Instituut en de farmaceutische kompas pagina van het ministerie van VWS zijn veelzeggend. Als het gaat over de kosten van medicatie en aanverwante zaken, wordt duidelijk dat de zorghulpvrager vooral zelf de rekening moet oppakken.

De vraag is of en hoe het beleidsmatig verdienmodel en de uitvoering hiervan kan worden doorbroken. Lieke Finkers doet dat middels een crowdfunding.  

Ze is deze actie samen met vrienden in sociale media niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen gestart. Allen zijn in feite slachtoffer van het businessmodel dat de diverse schakels in de gezondheidzorg hanteren. Deze laten het liever aankomen op fondsenwerving die de hulpvrager zelf in gang moet zetten. Intussen worden verplicht volksgezondheidsverzekerden geconfronteerd met almaar hogere verzekeringspremies en eigen risicobedragen. De politiek gedane belofte om de eigen risico toeslag op te heffen, wordt vooralsnog niet waargemaakt.

Kosten intensief systeem

We kunnen de jaarcijfers van de farmaceutische industrie ophalen om te zien dat de farmaceuten fors bijdragen aan de hoge kosten in de gezondheidszorg. Pfizer behaalde in 2023 bijvoorbeeld een winst van $58.5 miljard. Patiënten, apothekers en artsen weten dat het farmaceutische verdienmodel bijdraagt aan de zeer hoge kosten in de gezondheidzorg.

Dat doen bepaalde sectoren in de specialistische medische zorg ook. In zijn boek De Medische Omerta toont interventie radioloog Jim Reekers aan hoe het verdienmodel van specialisten kan bijdragen aan de almaar hogere kosten in het zorgsystem. Kort samengevat zegt de gepensioneerde professor doctor dit: Geneeskunde is vaak niet meer dan een door de medische industrie gecontroleerde promotie van geneesmiddelen en behandelingen. Artsen en de medische industrie maken handig gebruik van de commerciële mogelijkheden van ons zorgsysteem; ethiek, transparantie en zorgzaamheid staan daarbij niet altijd voorop. Soms wordt een patiënt bijvoorbeeld een betere behandeling onthouden, alleen vanwege het inkomen van de arts.

Aldus zijn patiënten overgeleverd aan de willekeur in de logistieke keten in het zorgsysteem. Vooralsnog leert de mores in de gezondheidszorg vooral dat vasthouden aan het verdienmodel niet zal verdwijnen.

Help Lieke Finkers intussen mogelijk financieel mee om de operatie in Duitsland mogelijk te maken. Ga naar  https://www.gofundme.com/f/help-lieke-haar-leven-terug-te-krijgen  Voor meer informatie over Lieke’s verhaal of de crowdfundingactie van Lieke Finkers : Help Lieke haar leven terug te krijgen!), kun je per mail contact opnemen met helpliekeleven@gmail.com of telefonisch met Patrick de Kooker, 06-51548503


En verder: Neem zeker kennis van deze bemerkingen van Dr. Marcel Levi  en van het onlangs verschenen boek Komt een Land bij de Dokter van huisarts en straatarts Michelle van Tongerloo. 

De reactie van Zorgverzekeraars Nederland woordvoerder Gerrie Riemersma is zoals verwacht: Verzekeraars hebben geen winstoogmerk. Ze voeren de Zorgverzekeringswet uit en worden daarop gecontroleerd. 

Zie verder dit artikel in het AD via Facebook

Over de columnist

Janny Kok

Janny Kok is freelance journalist met als specialiteit de Rotterdamse haven. Daarnaast is ze gecertificeerd Anglofiel want speech coach English. Ze woont in Vreewijk. 

Trumpisme
20 jan
Trumpisme
Stemmen uit het verleden
18 jan
Stemmen uit het verleden
De 52ste staat van de USA?
18 jan
De 52ste staat van de USA?
Een brief aan Geert Wilders komt plotseling boven water
16 jan
Een brief aan Geert Wilders komt plotseling boven water
A new morning
11 jan
A new morning
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.