Anders Gaan Vliegen

13 augustus 2022 door Manuel Kneepkens
Anders Gaan Vliegen
Interieur Graf Hindenburg Bld. Nationaal Archief / Spaarnestad cco

In Rotterdam is de Markthal een markant nieuw gebouw, 'De Koopkathedraal ' bijgenaamd door de Rotterdammers.
Zo.. is consumentisme voor de Rotterdammers een religie? Interessant.
Maar ik denk bij het passeren van de Markthal meestal aan iets anders.

Die Markthal is namelijk gebouwd in de vorm van een Zeppelinhangar en daardoor een soort van lieu de memoire voor mij. Namelijk van het alternatief denken over het luchtverkeer.
In 1995 als toenmalig fractievoorzitter van de Stadspartij diende ik een motie in om vanaf Zestienhoven ( heden : Rotterdam The Hague Airport) klimaatvriendelijk te gaan vliegen, namelijk d.m.v. luchtschepen. Een motie, die weliswaar door de gemeenteraad is aangenomen, maar waarmee (te) weinig mee is gedaan.

Wel werd er een tentoonstelling over het luchtschip georganiseerd in de Kunsthal
Zeppelin, Luchtbel of Luchtballon? die ik op 23 september 1999 mocht openen.

En tijdens het voetbalfestijn, het Europees Kampioenschap 2000, heeft als instrument van politiesurveillance een Zeppelin (model Blimp) over Rotterdam gevlogen. Het dagblad Trouw: Politie wil zeppelin bij EK-voetbal. Relschoppers zijn vanuit een luchtschip veel beter te fotograferen
En dat was het dan.

Inmiddels zijn we liefst 27 jaar verder. En klimaatvriendelijk vliegen is harder nodig dan ooit.
Tijdens de coronacrisis gaf liefst 80 procent van de ondervraagden aan, in een representatieve steekproef door ABN Amro , minder te willen gaan vliegen. Dit vooral om de schone lucht die was ontstaan te behouden...
Hoe anders blijkt de praktijk vandaag de dag. Chaos op Schiphol. Met zo'n 170 duizend passagiers op één dag zit Schiphol weer richting pre-corona- aantallen. Vliegtuigschaamte? Daar is geen sprake van.

Resteert: Anders Gaan Vliegen!
Niet langer met straaljagers met hun hoge uitstoot. Met...luchtschepen dus!

Een straalvliegtuig krijgt zijn lift – en draagvermogen door snelheid, door het stromen van lucht langs de onderzijde van de vleugels. Dit vereist krachtige motoren, die veel (fossiele) brandstof gebruiken en tonnen aan emissie veroorzaken.
Een luchtschip daarentegen krijgt zijn liftvermogen doordat hij lichter is dan de hoeveelheid lucht die hij verplaatst. Dit heeft tot gevolg dat een luchtschip enkel maar motorvermogen nodig heeft voor de voortstuwing. Dit betekent een enorme besparing van brandstof en uitstoot.

Het luchtschip is sinds 1995 alleen maar verder geëvolueerd. In niets gelijkt het nog op de zeppelin Hindenburg, in 1937 zo fataal neergestort, 'de Titanic van de lucht', de Nazi-dildo'...
Dat was toentertijd in 1995 al niet meer zo. Had het toenmalige luchtschipmodel 40 tot 60 % minder uitstoot dan een straalvliegtuig, bij het thans ontwikkelde model The Buttocks is dat zelfs 90 %!
Het toeristisch luchtverkeer binnen Europa kan dus met luchtschepen zonder enige klimaatpijn worden uitgevoerd... Het is bovendien ontspannend, vliegen met een luchtschip. Als een ballonvaart (het is in feite een vorm van ballonvaart). Wat wil een vakantieganger nog meer...
Het waterstofvliegtuig is in ontwikkeling. Vermoedelijk pas in 2028 het eerste toestel... Daarop kunnen wij niet wachten. Het elektrisch vliegtuig is vooralsnog wishful thinking.
Laten we toch eindelijk eens het klimaatvriendelijk alternatief gaan gebruiken, dat wél voorhanden is, het luchtschip. Het is tenslotte een voor twaalf.


Zeppelin boven Zestienhoven

Plots zweef je
binnen kus-
bereik

Adieu, sweet Bahnhof...

Ik (v)rouw zo vrolijk
als je weer veraf bent
even plots

bij vlagen wind-
licht
dringt het tot mij door

Lust
schipkunde
dat is Liefde

voor de 1000
& elfde
Hoogst
Doorluchte
prinses

Dikke Bertha

op de Titanic
van
de erwt

ZESTIENHOVEN

Vliegveld
tussen jarretel
&
(paarlemoeren) boordenknoopje

DIENT GESLOTEN

behalve
voor de LINDENburg

Het lichtgroen luchtschip!

Over de columnist

Manuel Kneepkens

M.M.M. (Manuel) Kneepkens (Heerlen, 26 februari 1942) is een Nederlands dichter, publicist, politicus en jurist-criminoloog. 

Na het gymnasium op het Bernardinuscollege ging hij in Leiden rechten en criminologie studeren. In 1971 vertrok hij naar de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Daar was hij 23 jaar docent strafrecht en criminologie.

A.D. 2080
25 sep
A.D. 2080
Prova del concerto
23 sep
Prova del concerto
Wat een verschil!
16 sep
Wat een verschil!
Met een beetje geluk
15 sep
Met een beetje geluk
Geen uitjes!
11 sep
Geen uitjes!
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.