Oplichtersacademie

03 december 2022 door Janny Kok
Oplichtersacademie
Crimineel businessmodel Bld S Shimazaki px

De zogenaamde computervaardige gebruiker kan door forse fraudeschade en schande worden ingevoerd in de hoogopgeleide criminele IT wereld. Dat blijkt wel uit een onlangs succesvol politieopsporingsresultaat waaruit bleek dat slachtoffers van bankhelpdeskfraude voor miljarden financieel zijn opgelicht.

Het succes is geboekt door het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland in een lopend onderzoek naar bankhelpdeskfraude. Dat blijkt een zeer lucratief potentieel verdienmodel te zijn, mits de criminele bedrijfsvoerders niet ontdekt worden.  Dat gebeurde wel door het betrokken politie cybercrimeteam. Dat ontdekte dat de cybercriminelen achter de iSpoof software burgers miljarden euro’s lichter hadden gemaakt. De IT speurders ontdekte door een gemaakte tap dat iSpoof op servers in Almere draaide en dat de ondernemer in Londen bleek te wonen.

iSpoof

De politie heeft de gebruikers van de server – twee mannen uit Almere van 19 en 22 jaar – aangehouden. In totaal zijn er zeker 142 verdachten opgepakt die de software iSpoof gebruikten. Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland heeft de server natuurlijk uit de lucht gehaald, maar daarmee is het criminele businessmodel niet uit de wereld geholpen.

Het lopende onderzoek leverde op dat de iSpoof software gebruikers wereldwijd per maand ongeveer een miljoen gesprekken of pogingen daartoe hebben gevoerd. In Nederland gaat het naar schatting om duizenden telefoontjes per maand naar potentiële slachtoffers van bankfraudehelpdesk. .

Foutloos frauduleus 

Een van de potentiële slachtoffers was deze medewerkster van www.vandaagenmorgen.nl Zij kreeg ’s avonds een telefoontje van de zogenaamde fraudehelpdesk van de bank als vervolg van een e-mail van info@kvk.nl in foutloos Nederlands. Daarin deed de Kamer van Koophandel melding van uitgebreide dienstverlening. Wie daarop ingaat hoeft via een link alleen maar zijn of haar e-mailadres, naam en (zakelijke) bankrekening in te vullen waarna de Kamer van Koophandel in actie zou komen. Dat zag er vertrouwenwekkend uit en ‘dus’ klikte het potentiële fraudeslachtoffer op de link in de e-mail.

Wie er daarna in actie kwam was de nepmedewerkster Lisanne Fisscher van de zogenaamde SNS fraudehelpdesk. Zij moet beter bekend worden onder haar achternaam Phishing – Spoofing. Ze nam uur de tijd om de zogenaamd doorgewinterde journaliste te overtuigen dat ze het slachtoffer dreigde te worden van oplichting.

Criminele schattebout

De criminele schat moet of bij een bank hebben gewerkt of cum laude zijn afgestudeerd bij de Oplichtersacademie. Die conclusie trok haar potentiële slachtoffer later door de vertrouwenwekkende vraagstelling van de criminele dame Phishing – Spoofing. Zij leek qua vraagstelling verdacht veel op vragen die een betrouwbare bankhelpdeskfraude medewerker zal stellen. 

Dat bleek In dit geval bij de SNS bankmedewerkster die hierna in beeld komt. De echte dus betrouwbare bankmedewerkster nam de morgen na uiteindelijke onsuccesvolle oplichterspoging contact op met de bijna onfortuinlijke bankcliënt. Deze hoorde tot haar verbijstering dat er twee forse bedragen voor overboeking naar het buitenland waren gestopt. Jammer voor H.hani ofwel Coinbee GmbH en IWTG B.V via Pay Pal die hopelijk een nu opgeheven rekening had bij de Rabo bank en kennelijk als ‘geldezel’ hebben gefungeerd.

Oplettendheid maakt het criminelen moeilijker 

De SNS bankmedewerkster herhaalde dat de bankcliënt heel oplettend moet blijven, hetgeen de betrokkene al dacht te zijn. De bank zelf heeft blijkbaar een effectief IT systeem. Dat spoort ongebruikelijke transacties op en blokkeert deze. De bankcliënt moet bij navraag bevestigen dat hij/zij de transacties niet zelf heeft gedaan. 

SNS vraagt de betrokkene met klem om aangifte te doen van fraude en fraudepogingen. Dat is intussen gebeurd, waarmee de Politie Eenheid Rotterdam/District Rotterdam-Zuid mee kan helpen aan de dossiervorming van de bank en de politiecollega’s van het cybercrimeteam.

Dat concludeert dat het voor criminelen voorlopig een stuk moeilijker is om zich voor te doen als een medewerker van een bankhelpdeskfraude. Internationale opsporingsdiensten staat niet alleen door het geboekte onderzoeksresultaat op alert. Dat dienen de zogenaamde wereldwijze types ook te doen. Ook zij zijn potentiële slachtoffers van graaigrage, psychologisch – en IT hooggeschoolde criminelen.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.