Oplichting via internet en sms'jes
Vaak ook omdat men nogal naïef op aanbiedingen ingaat.
Zo kennen we het verhaal van een Rotterdamse vrouw die bij een gratis woordspelletje (Wordfeud) op haar Ipad een van de vele reclames aanklikte.
Als zij aan een prijsvraag
meedeed kon zij een boodschappenpakket van 500 euro van AH (Albert Heijn)
winnen. Voor alle duidelijkheid AH heeft hiermee niks te maken.
Geldklopperij
De prijsvraag
werd aangeboden door de adverteerder die alleen maar de bedoeling heeft op een
schandalige manier geld te verdienen.
De vrouw maakte
de fout door haar mobiele telefoonnummer op te geven en – nogal argeloos – niet
verder te lezen omdat zij dacht dat het haar boodschappenwinkel AH zelf was,
want die is te vertrouwen. In al haar onschuld gaf ze haar mobiele telefoonnummer
door.
Het resultaat: ze
kreeg ongevraagd sms-berichten op haar telefoon voor beantwoording van algemene
vragen waarvoor zij drie euro per keer moest betalen van haar beltegoed. Een
geluk bij een ongeluk was dat haar beltegoed van 10 euro binnen de kortste
keren op was waarna de sms-dienst meldde dat zij haar beltegoed moest
opwaarderen.
Ze dacht voorts
dat als ze de binnenkomende sms’jes op de smartphone zou weggooien zij er wel
vanaf zou zijn. Niets is minder waar. Toen zij weken later haar beltegoed op
haar prepaidkaart met 10 euro had opgewaardeerd, werd er weer heel snel 9 euro
door de aanbieder vanaf gehaald (met inkomende sms’jes dus!).
Oplichter
Rotterdam Vandaag
& Morgen is erin gedoken. Al heel snel kwamen we er achter dat deze oplichter
(sms-nummer 2771) een adres heeft in Amsterdam aan de Cruquiuskade 251, 1019 AM
Amsterdam.
Vermeld wordt dat
het om een ‘quiz subscriptie’ gaat ’waarbij je wekelijks vragen kunt
beantwoorden’. Onder hetzelfde sms-nummer wordt ook nog een andere dienst
aangeboden die waarschijnlijk ook tot doel heeft geld uit de zakken van
aanmelders te kloppen.
We vlassen erop
dat de oplichter deze site voor de rechter zal dagen of een klacht zal indienen
bij de Raad voor de Journalistiek. Maar hoogstwaarschijnlijk zullen we er nooit
meer wat van horen.
De belangrijkste
vraag die over blijft is hoe kunnen smartphonegebruikers van deze geldkloppers
afkomen? Natuurlijk hebben zij ook zelf naïeve handelingen verricht.
Het voordeel van
internet is ook dat het heel veel mogelijkheden biedt om aan dit sms-contract
een eind te maken. Niet dus met de instellingen van je mobiele telefoon die
vaak de mogelijkheid geeft oproepen te weigeren. Sms’jes, zoals in dit geval,
zijn namelijk geen oproepen.
Providerssite
De beste manier
is om naar www.payinfo.nl te gaan. Dat is een gezamenlijke site van vrijwel
alle telefoonproviders. Vervolgens krijg je een eenvoudig menu waarbij je
veilig je eigen telefoonnummer kunt geven waarop je heel snel daarna (via sms
op je eigen mobiele telefoon) een wachtwoord krijgt om verder te gaan met de
blokkade van sms-nummers. Erg vlot krijg je voorts op je telefoon de mededeling
dat het betreffende sms-nummer nú is geblokkeerd.
Een goede zaak
van de telefoonproviders. Nog beter zou zijn als dit soort geldkloppers
verboden zouden kunnen worden.
Wie nog verdere informatie wil over de
verschillende soorten sms-diensten kan dat zien op de betrouwbare
waarschuwingssite van www.consuwijzer.nl.