Energietransitie gaat nu opeens snel
Wie het nieuwe regeerakkoord leest ziet dat de er de kuierlatten worden gezet in de energietransitie.
Nederland wil koploper in Europa zijn bij het tegengaan van de opwarming van de aarde. Om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn, scherpen we het doel voor 2030 in de Klimaatwet aan tot tenminste 55% CO2 reductie. We committeren ons hard aan dit doel en zullen indien nodig extra stappen zetten om dit te realiseren. Om dit doel ook zeker te halen, spreken we af om ons in het beleid te richten op een hogere opgave, wat neerkomt op circa 60% in 2030.
Dat betekent dat electrisch rijden nog sneller gefaciliteerd wordt en dus een groot deel aan accijnzen op brandstof gaan wegvallen. Intussen moet alle infrastructuur wel betaald worden. Vandaar dat rekeningrijden in zich komt. Dat dat eerlijker was wisten we allang - de kilometervreter betaalt- maar nu wordt het ook noodzaak; de infrastructuur aan wegen, bruggen, veiligheid en regeling moet betaald worden.
We zetten in op een reductie van 70% in 2035 en 80% in 2040. Om dit te kunnen realiseren, treffen we in deze kabinetsperiode voorbereidingen voor het invoeren van een systeem van betalen naar gebruik in de automobiliteit in 2030 en voor de bouw van nieuwe kerncentrales. Ook maken we in deze kabinetsperiode onze energie-netwerken toekomstbestendig.
Klimaattransitie met gebruik van alle middelen, dus ook twee kerncentrales, geen zeven zoals her en der in speculaties weleens voorbij kwam. Er was nog een afvalprobleem dat velen zorgen baart, het is nu het evenwicht vinden tussen een goede energiemix. Ook voor electrisch rijden en onze immense data behoefte is veel stroom nodig.