De mysterieuze havengrootmacht Steinweg-Handelsveem

18 augustus 2008 door de Redactie
De mysterieuze havengrootmacht Steinweg-Handelsveem

Illustratie Hans van HeldenHet bedrijf wil niets met publiciteit of pers te maken hebben. In de haven staat het bekend als ‘een stille grootmacht’ die in het verleden niet te beroerd was om werknemers extra – soms zelfs onderhands – te betalen. We hebben het hier over een van de havenmultinationals die als enige nog puur Rotterdams is. Een dossier over het mysterieuze Steinweg-Handelsveem.


 ,,We zijn er voor de klanten, niet voor de kranten,’’ zegt de 79-jarige Eddy de Werk die kan worden beschouwd als de grote man achter de groei van Steinweg-Handelsveem in de tweede helft van de vorige eeuw. Hoewel hij er trots op is dat hij meer dan 50 jaar in de Rotterdamse haven de mouwen heeft opgestroopt, houdt hij zich aan het beleid van het concern dat niet wordt meegewerkt aan welke vorm van publiciteit ook.
De rijen sluiten zich bij het bedrijf. Ook anderen (commissarissen, accountants, juristen, etc.), die van de hoed en de rand weten, willen zelfs niet off the record inhoudelijk iets vertellen. Allen verwijzen ze naar de huidige president-directeur Piet Govers, die echter ook het slot op de mond houdt. Bekend is dat een bedrijfsdirecteur, die zich in de jaren ’90 niet aan de interne code heeft gehouden, het veld moest ruimen. Voorts hebben de vakbonden in Rotterdam geen enkele greep op het bedrijf en hebben er ook geen actieve leden zitten die kunnen ‘spionneren’.
Toch hebben we in onze zoektocht nog aardig wat boven water gehaald dankzij wettelijk te deponeren informatie in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, contacten met andere havenondernemers, de eigen internetsite van Steinweg-Handelsveem (www.steinweg.com), en op grond van enkele halve woorden van Eddy de Werk waarvan wij hele kunnen maken.
Uit de geconsolideerde jaarrekening over 2006 (begin dit jaar op het allerlaatste moment gedeponeerd bij de KvK in Rotterdam) blijkt dat Steinweg-Handelsveem goed is voor een omzet van ruim 248Â miljoen euro en een nettowinst van 24,7 miljoen euro.
Het (grote) groepsvermogen is in 2006 weer verder gegroeid naar 142,5 miljoen euro. Het netto-rendement over 2006 (17 procent van het eigen vermogen) is weliswaar niet goudgerand, maar alleszins goed voor beleggersbegrippen.

Geheimzinnig

Altijd interessant is om te weten wie de aandeelhouders/eigenaren van het concern zijn die feitelijk (een deel van) de winst opstrijken. Daarover wordt men in het Handelsregister niet wijzer. Ook is onduidelijk hoeveel dividend er over 2006 is uitgekeerd. Derden weten ons te vertellen wie de aandeelhouders in het algemeen zijn, namelijk De Werk en zijn familie, het huidige management en het personeel dat een aanzienlijke participatie heeft. Per werknemer bedroeg het resultaat van de onderneming over 2006 overigens circa 13.000 euro. Hoeveel zij over dat jaar werkelijk aan tantième hebben uitgekeerd gekregen, is niet duidelijk.
Het enige waarover Steinweg-Handelsveem (op zijn internetsite) open over is, zijn de wereldwijde activiteiten. Eigen stuwadoorsbedrijven (lossen en laden van zeeschepen) zijn er onder meer in Rotterdam, Antwerpen, Singapore, Genua, Triest, Hamburg en Baltimore. Het nieuwste en hypermoderne stuwadoorsbedrijf is het in 2006 in gebruik genomen C. Steinweg Oman in de haven van Sohar.
In Rotterdam heeft het concern in 2004 een grote slag geslagen door het middelgrote overslagbedrijf voor containers Uniport aan de Waalhaven over te nemen van havenondernemer Hans Vervat bij de herschikking van de containersector in de Rotterdamse haven. Uniport Multipurpose Terminals werkt overigens als aparte werkmaatschappij. Met de overneming door Steinweg-Handelsveem kreeg het oorspronkelijke op ouderwets stukgoed gefundeerde concern ook greep op de fullcontainersector. Iedereen in Rotterdam gaat ervan uit dat de containeroverslag de komende tien jaar nog sterk zal groeien onder leiding van marktleider ECT.

Grote klok

Indien Steinweg-Handelsveem hierin nog een verdere rol wil spelen, zal het ook een gooi moeten doen naar een locatie op de nog aan te leggen Tweede Maasvlakte. Financiële potentie heeft het genoeg voor deze mega-investeringen. De vraag is of er hiervoor ook plannen bestaan. Zo die er zijn, wil men het nog niet aan de grote klok hangen. Â
Terug weer naar de wereldwijde vestigingen van het concern. Opslagbedrijven en -terminals (vemen, pakhuizen en distributiecentra) zijn gevestigd in talloze havens en logistiek aantrekkelijke plaatsen als Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen, Vlissingen, Hamburg, Duisburg, Barcelona, Bilbao, Genua, Livorno, Triëst, Singapore, Gwangyang, Shanghai, Hongkong, Yokohama, Busan, Dubai, Baltimore en New Orleans.
In samenwerking met derden biedt Steinweg-Handelsveem in een reeks andere havens activiteiten op het gebied van opslag, overslag, expeditie en andere logistieke diensten. Teveel om op te noemen.
Een waarschijnlijk zeer winstgevende kernactiviteit is de (strategische) opslag van (non-ferro) metalen voor de London Metal Exchange (LME). Met name op de Rotterdamse terminals staan ‘de broodjes’ aluminium, zink, nikkel, tin, lood, koper, enzvoorts. speculatief in waarde te stijgen of te dalen. Ze vertegenwoordigen een wisselende waarde van honderden miljoenen dollars.

Openhartig

Wie al deze havenactiviteiten overziet, kan alleen maar concluderen dat Steinweg-Handelsveem in de wereld van de logistiek aardig wat voorstelt. ,,Het is de parel aan de kroon van de Rotterdamse haven,’’ zegt Hans Vervat, havenman van het jaar 2001 en thans nog directeur/eigenaar van Matrans Marine Services.
Volgens hem wordt er als het om overslag in de haven gaat, vooral gekeken naar het meer openhartige ECT (eigendom van Hutchison in Hongkong), maar heeft het publiek geen weet hoe groot het gesloten Steinweg-Handelsveem is. ,,Insiders weten het natuurlijk wel, maar komen ook niet achter de finesses van het concern.’’
Vervat vindt het ook heel jammer dat Eddy de Werk, beschouwd als de onnavolgbare Mr. Steinweg-Handelsveem nummer 1, niet een keer zijn levensverhaal wil vertellen. ,,Deze man heeft zoveel betekend voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Hij is zonder meer een hommage waard.’’
Andere havenondernemers onderschrijven dat en wijzen erop dat Eddy de Werk altijd een eenvoudige Rotterdammer is gebleven, die één was met zijn bedrijf en de havenwerkers.
Bij de vakbonden was men vroeger minder te spreken over hem omdat hij vakbondsleden het liefst buiten de deur hield. Ze mochten wel lid zijn, maar moesten zich zeker niet actief als vakbondslid opstellen. En eigenlijk is het nog steeds zo, vertelt bestuurder Niek Stam van de FNV.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.