Nieuwe sleephopperzuiger voor Rotterdamse haven

14 januari 2019 door de Redactie
Nieuwe sleephopperzuiger voor Rotterdamse haven

Doop Ecodelta. Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven.

Vandaag – 11 januari 2019 – heeft mevrouw Jolies van der Kamp de Ecodelta gedoopt aan de Holland Amerikakade te Rotterdam. Dit is de eerste door LNG aangedreven sleephopperzuiger van Nederland. Het schip is gebouwd in opdracht van het Zwolse Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp.


De Ecodelta gaat de komende jaren het westelijk havengebied van Rotterdam op diepte houden. “Het Havenbedrijf had bij de aanbesteding met een incentive bewust aangestuurd op een significante duurzaamheidsverbetering gericht op luchtkwaliteit. Van der Kamp reageerde daarop met het voorstel om een nieuw schip te bouwen dat op LNG vaart. Het won daardoor met vlag en wimpel de aanbesteding want het Havenbedrijf ondersteunt van harte de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart”, aldus Ronald Paul, operationeel directeur van het Havenbedrijf.

Het schip vervangt de 60 jaar oude Rijndelta, de sleephopperzuiger die de haven sinds de jaren tachtig op diepte hield. “De Ecodelta is van puur Nederlands fabricaat. Onder regie van Van der Kamp bouwde het Friese Barkmeijer het casco in segmenten. Dat gebeurde met installatiedelen van onder andere IHC. In Delfzijl werden de segmenten door Niestern in elkaar gelast. Daarna is de Ecodelta naar Harlingen gesleept en verder afgebouwd”, aldus Arie Faasse, directievoerder van Van der Kamp. Conoship ontwierp het vaartuig. Het schip is 134,1 m lang en heeft een capaciteit van 6.000 kuub. Dat is 2.000 kuub meer dan de Rijndelta. https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:5704198/imo:9822619/mmsi:244110640/vessel:ECODELTA

Van der Kamp zal naast de Ecodelta ook de Hein inzetten om de Rotterdamse haven op diepte houden. Dit vaartuig heeft onlangs een zogenoemde ‘midlife conversie’ ondergaan.

Jaarlijks wordt 20 miljoen specie gebaggerd in het aanloopgebied en de Rotterdamse haven. Ongeveer de helft daarvan wordt verzorgd door Rijkswaterstaat en de andere helft door het Havenbedrijf Rotterdam.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.