Film ‘De Marathon’ is ook internationaal een succes

14 juni 2013 door de redactie
Film ‘De Marathon’ is ook internationaal een succes

Het gaat goed met de oer-Rotterdamse film ‘De Marathon’, zo meldt acteur en filmscenarioschrijver Martin van Waardenberg. ,,Ik kom net uit Cuba,” vertelt hij. ,,Daar was ‘De Marathon’ de openingsfilm van het evenement ‘de week van de Nederlandse film’. Die Cubanen reageerden heel goed. Ik heb ze heel hard zien lachen en heel hard zien huilen.

De vertaling was wel zo dat ze alles konden begrijpen. Ik heb ze een beetje uitgelegd wat het verschil is tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat begrepen ze wel. Ze hebben daar ook zo’n strijd tussen Havanna en Santiago. Eerst dacht ik: misschien lopen ze wel weg bij de film, maar het bleek een openbaring. Er volgde een staande ovatie.

Bijna vier miljoen heeft ‘De Marathon’ nu al opgebracht terwijl er 2,7 miljoen is ingestopt. Geheel rechts Martin van Waardenberg. Foto's: FilmdepotHumor
Wij denken dat ‘De Marathon’ typisch Rotterdamse humor heeft, maar we hebben universele humor gemaakt. De film is ook verkocht in Japan. Het wordt een echt succesdingetje. Bijna vier miljoen heeft ‘De Marathon’ nu al opgebracht, terwijl er door Reinout Oerlemans 2,7 miljoen is ingestopt. Maar hoe leuk ook, een ‘Marathon 2’ gaan we zeker niet maken. Dat is niet leuk. Het is een afgerond verhaal. Je hebt immers ook niet ‘Sneeuwwitje 2’.
We gaan wel een nieuwe film maken, een nieuwe ‘Loenatik’. Deze maand juni beginnen we daarmee. Alle gekken zijn daarin tien jaar ouder dan in de tv-serie. We hebben een leuk scenario gemaakt en zijn meteen gaan filmen. Vroeger was Loenatik voor de jeugd, maar nu is het voor alle leeftijden.

'Empty-nest-syndroom'
Een tipje van de sluier van het verhaal? Oké: alle patiënten hebben inmiddels een baan en de zuster zit in een inrichting, omdat ze een ‘empty nest’-syndroom heeft opgelopen.”
Regisseur is Johan Timmers van ‘Alles is familie’ en ‘de Heineken ontvoering’. Producent is Topkapi Films.
Van Waardenberg is tevreden over zijn bezigheden en wil nog lang op dezelfde voet doorgaan. Hij regisseert nog regelmatig theaterstukken, zit in de film en op tv bij ‘Sesamstraat’ en ‘Kanniewaarzijn’.

* * *

Ruim 2100 mensen namen de moeite om op de internationale filmwebsite hun cijfer uit te brengen op ‘De Marathon’.

‘Marathon’ en ‘Karakter’ publiekstoppers

 

‘De Marathon’ (Diederick Koopal 2012) staat samen met ‘Karakter’ (Mike van Diem 1997) op respectabele hoogte op de vermaarde International Movie Data Base.
Beide films spelen vrijwel geheel in Rotterdam en beiden scoren op de site 7,6 in de publiekswaardering. Ter vergelijk: ‘Spellbound’ van Alfred Hitchcock uit 1945 wordt ook met 7,6 gewaardeerd.

2100 stemmen
Ruim 2100 mensen namen de moeite om op deze internationale filmwebsite hun cijfer uit te brengen op ‘De Marathon’.
Bij de even hoog scorende film ‘Karakter’ waren dat er ruim drie keer zoveel, maar die film kreeg dan ook indertijd de Oscar voor beste niet Engelstalige film.
In het rijtje legendarische Rotterdamse films mogen ter relativering twee anderen niet ontbreken: ‘De Brug’ uit 1928 van Joris Ivens (202 stemmen waardering 6,9) en de speelfilm ‘Boefje’ uit 1939 van de later in Amerika beroemd geworden Dietrich Sierck (eveneens met 6,9 van maar liefst 27 gebruikers).

Melodrama
Sierck die in de VS Sirk ging heten, werd door zijn melodramatische stijl één van de filmvoorbeelden van Rainer Werner Fassbinder. Die vierde, op zijn beurt triomfen op de vroegste Rotterdamse Internationale Filmfestivals, toen nog gehouden in de Gouvernestraat.
Voor de liefhebbers van cijfers: Van de film ‘De Marathon’ zijn tot medio mei 41.000 dvd’s verkocht. Het totaal aantal bioscoopbezoekers bedroeg toen volgens opgave van de distributeur 341.000. Wie de DVD laat schieten kan de film na oktober 2014 alsnog op TV zien. RTL heeft daartoe de filmrechten gekocht.
 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.