IFFR: ‘Court’, dood van een rioolwerker

29 januari 2015 door Ronald Glasbergen
IFFR: ‘Court’, dood van een rioolwerker

Protestzanger Narayan (Vira Sathidar) komt door de dood van een rioolwerker in de molens van de Indiase rechtsspraak terecht. Door een lied van Narayan zou de rioolwerker zich van het leven hebben beroofd. De rechtsspraak is traag maar als haar wegingsproces eenmaal in gang gezet is is het moeilijk er aan te ontsnappen, vaak ongeacht de mate van schuld of onschuld.

Chaitanya Tamhane maakte er de met hulp van producent en acteur Vinay Vora de uitstekende film ‘Court’ van.

Het verhaal is boeiend en heeft diepe wortels in de realiteit. Niet voor niets was de film het onderwerp van een gespreksronde in het IFFR, een zogenaamde ‘Brave Talk’, waarin mensenrechtenkwesties en film besproken worden.

 

 

Foto's: International Film Festival RotterdamVolkszangers
Narayan (Vira Sathidar) geeft les op een buurtschool en geeft workshops voor volkszangers. Zelf maakt hij deel uit van een straattheater waarmee hij samen met een groep van tablaspelers energieke protestsongs ten gehore brengt. Tijden een optreden wordt hij gearresteerd. Is het om zijn opruiende teksten? Als hij enkele dagen later voorgeleid wordt aan de rechter van instructie horen we de aanklacht. Die luidt aanzet tot zelfmoord.
Wat is er gebeurt? Een ervaren rioolwerker die in de directe omgeving van een recent optreden van Narayan woont is twee dagen na dat optreden dood gevonden in het riool. Zelfmoord luidt de versie van de openbaar aanklager mevrouw Nutan (Geetanjali Kulkarni).

Getuige
Zij heeft een getuige die beweert dat Narayan in een lied heeft gezongen dat rioolwerkers beter zelfmoord kunnen plegen dan zo erbarmelijk door te leven. Narayans’ advocaat Vivek Gomber (Vinay Vora) vraagt vrijlating op borgtocht. De rechter beslist dat Narayan zonder borgtocht in voorarrest zijn proces moet afwachten.
De hoofdrolspelers van het drama vanaf dat moment zijn vooral de advocaat, de openbaar aanklager en de rechter (Pradeep Joshi). Narayan hoewel gearticuleerd genoeg heeft weinig meer in te brengen.
De film speelt zich voor een belangrijk deel af in de rechtszaal. De aanklager kan zich te pas en te onpas beroepen op lang overleefde wetten en arresten. Ze is niet kwaadwillend, de film volgt haar de advocaat en de rechter ook in hun dagelijks leven: gewone mensen uit de gestudeerde middenklasse met gewone pleziertjes gezinnen en beslommeringen.

Gevoelig
Ze doet gewoon haar werk als onderdeel van een wat vermolmd en zwaarlijvig rechtssysteem. Wel een systeem dat evenals andere bureaucratieën in India voorzichtig tussen zeer uiteenlopende culturele en godsdienstige gevoeligheden door moet laveren. Zeg maar geen ‘Charlie Hebdo’ klimaat.

 

 

 

 

Intussen blijft Narayan vastzitten zonder borg. Keer op keer wordt de zitting verdaagd.
Spannend is het zoals een rechtbankdrama betaamt. Schrijnend ook. En omdat ook de details van Mumbai’s (Bombay) bevolking rijk aan beeld zijn - er is langdurig en zorgvuldig gecast ook voor de extra’s – is er veel te lezen aan het beeldverhaal.
Je ziet en hoort er de schrijnende armoede en ellende van de onderklasse in terug gevangen in hun onvermogen zich uit te drukken. Je ziet dat het ambtelijk apparaat juist voor die mensen het meest grillig is.

Verzet
Je ziet ook het trotse verzet van sommigen, zoals Narayan en zijn advocaat, de koppige wil en moed om een gewoon leven te leiden ook als het systeem ze dwarsboomt. Soms ruik je bijna Mumbai in het theater waar we een stuk van een doorsnee Indiase komedie zien of op een straathoek in het verkeer.
Overleefde wetten en een gecompliceerd vlechtwerk van culturele gevoeligheden maken ontsnappen zeer moeilijk, onafhankelijk van de mate van schuld of onschuld.
‘Court’ viel in HongKong, Singapore en het festival van Venetië (Luigi De Laurentiis en Horizon awards) terecht in de prijzen. Ervaren filmregisseur Jang Jin (Korea, 1971) zei in een interview gemaakt op 26 januari jl. dat films uit een bepaald land een venster bieden op de cultuur van het land. ‘Court’ (2014) van Chaitanya Tamhane is bij uitstek zo’n film.
Het is op dit moment niet bekend of ‘Court’ in Nederlandse bioscopen te zien zal zijn.

 

 

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.