Overheid moet zorgen dat iedereen een huisarts heeft
De getallen lopen ver uiteen maar zijn daarom niet minder verontrustend. Duizenden Rotterdammers kunnen geen huisarts vinden, zo deelt de Nederlandse Rekenkamer mee. In het hele land zijn dat er 45.000 tot 197.000. Het gaat hier uitsluitend om mensen met een zorgverzekering. De anderen – en dat zijn er in onze stad met zijn grote bevolking aan ongedocumenteerden heel veel – konden niet worden meegerekend omdat het onmogelijk is ze te tellen
Rijnmond Dokters schat dat in 2030 een op de zeven Rotterdammers geen huisarts kunnen krijgen. Wie nu op zoek gaat, weet dat het al geen sinecure is er een te vinden. Tal van praktijken delen op hun homepage mee geen nieuwe patiënten meer in te schrijven. In Schiedam en Vlaardingen wordt het aantal burgers zonder huisarts bij elkaar op tienduizend geschat.
Eerstelijnszorg
Het Nederlandse gezondheidssysteem is vanouds gebaseerd op een fijnmazig netwerk van huisartsen. Bij hen en uitsluitend bij hen kom je binnen tenzij je probleem ernstig genoeg is voor een bezoek aan de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Wie het zonder huisarts moet doen, wordt daardoor dan ook ernstig gedupeerd.
Dit probleem doet denken aan andere kwalen waar Nederland aan laboreert: enorme wachttijden bij de jeugdzorg, een wurgende woningnood, een energienet dat de vragen nauwelijks aan kan. En autoriteiten die niet verder komen dan hopen en bidden. Of op zijn best de schaarste anders verdelen zonder de kern van het probleem aan te pakken.
Bezuiniging & marktwerking
Het huidige tekort aan huisartsen is door de overheid zelf veroorzaakt. Uit bezuinigingsoverwegingen legde deze hun praktijken steeds meer taken op die eerst elders belegd werden. Ten gevolge daarvan moesten artsen het maximaal aantal patiënten dat zij op hun eentje aan konden, beperken want wat je ook probeert, een etmaal telt slechts vierentwintig uur. De patiënten zitten met de gebakken peren.
De overheid heeft allerlei elementen van marktwerking op de zorgsector losgelaten. Van haar moesten wij leren patiënten als klanten te zien.
Bekocht
Welnu, deze klanten hebben alle recht zich bekocht te voelen. Ze betalen het volle pond aan premie voor de ziekteverzekering. Ze worden jaarlijks met verhogingen geconfronteerd. Dat geldt ook voor verzekerden zonder huisarts. En dat terwijl de hoofdingang van het gezondheidssysteem voor hen gesloten blijft. Je zou dat nep en bedrog kunnen noemen. Wie niet aan een huisarts kan komen, verdient een stevige korting op de verzekeringspremie. Je kunt mensen niet laten betalen voor een product dat in de praktijk voor hen niet beschikbaar is. Het wordt tijd dat in dit land boontje om zijn loontje komt.
Meer info: voor velen is er geen huisarts; Rijnmond Dokters
hanvanderhorst@vandaagenmorgen.nl