IFFR Limelight animatiefilm: 'No Dogs or Italians Allowed'
De stop-motion animatie No Dogs or Italians Allowed vertelt de geschiedenis van de familie van Alain Ughetto, Na jarenlang onderzoek ontrafelde Alain de legende van zijn grootvader Luigi Ughetto. Zijn familie leefde in extreme armoede in het dorpje Ughettera in de schaduw van berg Viso in Noord Italië. Ze deden zwaar seizoenswerk in Frankrijk en droomden intussen van een beter leven. Volgens de legende stak Luigi Ughetto stak na de komst van de fascisten de Alpen over om in Frankrijk een nieuw leven op te bouwen wat het lot van zijn familie totaal veranderde. De Italiaanse arbeiders waren gewild omdat ze overal goed in waren en in staat waren om in extreme omstandigheden door te werken. Deze kroniek is tevens de geschiedenis van de Italiaanse economische migratie in het Europa van de 20ste eeuw.
Het persoonlijk verhaal laat de grote en de kleine gebeurtenissen van de geschiedenis in elkaar verweven met behulp van poppen animatie en talloze vindingrijke toepassingen van alledaagse voorwerpen Zoals een aardappel, die in vijven wordt gesneden om vijf kinderen te eten te geven. Suikerklontjes waarmee muren worden gebouwd, en kastanjes die geoogst worden als pompoenen. Alain schept hiermee een aantrekkelijk decor, dat voortdurend verrast.
‘Je komt niet uit een land maar je komt uit je jeugd’
De filmmaker maakt zelf ook deel uit van deze familiekroniek, waarin hij zijn voorliefde herkent om met zijn handen te werken. Zijn handen zijn dan ook regelmatig in de animatie aanwezig om houtskool op te stapelen in een berg of om bossen te maken van broccoli of om ergens in het verhaal een hamertje aan te geven.
Ook maakt Alain tussendoor graag een grap zoals door het plaatsen van een plastic koe in het decor waarbij één van de arbeiders opmerkt: ‘Die geeft geen melk dat is een speelgoed koe.”
Met subtiele humor en empathie vertelt hij over de generaties, die in armoede leefden maar ook over de liefde, het geluk en ongeluk.
De film stemt positief, want zoals zijn grootmoeder Cesira hem geleerd heeft: ‘Je komt niet uit een land maar je komt uit je jeugd.’
De film is subliem gemaakt en is alles tegelijkertijd. Het is historisch maar ook intiem, realistisch maar ook poëtisch en rauw maar ook teder.