'Dalva', sterke Waalse film over tragisch onderwerp

Als de film Dalva zoals de tekst van het IFFR zegt, een coming of age verhaal is - en inderdaad, puur genretechnisch zou je het zo kunnen benoemen - dan is het dat niet in de eerste plaats. Het is in de plaats een extreem persoonlijk Point of View (POV) verhaal gezien, vertelt, vanuit het POV van een vrouw, loyale echtgenote, die toevallig in het lichaam van het twaalfjarige meisje Dalva woont. Dalva (Zelda Samson) kleedt zich als een dame van middelbare leeftijd met kantgeborduurd ondergoed, gestifte lippen, oorbellen.
Andere twaalfjarigen zijn een vreemde wereld voor Dalva
Filmmaakster Emmanuelle Nicot laat dat zien door een lens die meestal heel dicht op het hoofdpersonage zit, soms met extreme close ups. We voelen als kijker zo haar onbegrip over de wereld om haar heen waar ze ‘plotseling’ in terecht is gekomen. Onrechtvaardig vindt ze, ze wil naar haar vader die volgens haar onterecht gevangen zit. Ze is in een voor haar vreemde wereld terecht gekomen. Een wereld van leeftijdgenoten, kids van een jaar of tien, een wereld die ze niet kent.
Drie sigaretten
Haar kamergenote is een groot meisje Samia (Fanta Guirassy), bijnaam de pitbull, wier moeder prostituee was. Als er een klant kwam werd ze weggestuurd. Een klant ‘duurde‘drie sigaretten‘ vertelt Samia later als het ijs tussen haar en Dalva wat gebroken is. Dat duurt een tijd, want voorlopig wil Dalva alleen maar weg uit inrichting waar ze zit. School vindt ze wel leuk, evenals andere kinderen, maar een spelletje ‘feit of fictie’* maakt daar een eind aan. Het verhaal is sterk en goed verteld, Emmanuelle Nicot deed zelf research in een tehuis waarin kinderen uit allerlei beschadigende thuissituaties werden opgevangen.
Precies goed gecast en gecoacht
Haar eerdere korte film A l'arraché uit 2016 had een soortgelijke thematiek ot onderwerp. Emmanuelle Nicot is ook casting- director en deze film is - als zovele goed gelukte films - ondenkbaar zonder de ogenschijnlijk precies juist gecaste en gecoachte spelers. In dit geval de jonge teenager hoofdrolspeelster Zelda Samson. Ook de twee belangrijkste bijrollen van Fanta Guirassy als vriendin Samia en Alexis Manenti als begeleider in het tehuis, staan als een huis. Langzaam zien we het meisje in Dalva, die jaren lang door haar vader misbruikt werd en afgescheiden van de wereld leefde, terugkeren in een normaal soort jeugd.
Incest, kindermisbruik, vertrouwensschending, een keihard, tragisch thema, ontroerend knap verfilmd door Emmanuelle Nicot. Gezien vanuit het meisje dat slachtoffer is. Dijk van een film in de beste - denk Dardenne, Belvaux - Waals-Belgische cinema traditie.