De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan: het lobbyen is begonnen

03 augustus 2021 door een van onze redacteuren
De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan:  het lobbyen is begonnen
Aanbieding ondernemersmanifest op het stadhuis Foto Mirjam Lems

Volgend jaar 16 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Misschien meer dan ooit zijn de plannen voor de gemeenteraadsperiode 2022-2026 van belang voor ondernemers in Rotterdam. Het door de coronacrisis op veel plaatsen hevig gedupeerde ondernemingsleven is er met lobbyen vroeg bij. Werkgeversorganisaties VNO-NCW Rotterdam & regio Rijnmond en MKB Rotterdam Rijnmond, hebben onlangs, in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland afdeling regio Rotterdam, de ondernemers en vastgoed eigenaren van Urban Department Store Rotterdam en Rotterdam Partners (de marketing organisatie van de Gemeente Rotterdam), hun  verkiezingsmanifest aan de Rotterdamse fractievoorzitters overhandigd. ‘Rotterdam. Sterker door Ondernemers’  heet het

'Sterker door Ondernemers’

Het manifest benadrukt het belang van een lokaal bestuur met een sterke economische agenda gericht op herstel en brede welvaart met als speerpunten:
•        de post-corona economie: herstel een gezonde basis voor alle ondernemers,
•        focus op vestigings- en ondernemersklimaat,
•        bevorder de verbinding Arbeidsmarkt en Onderwijs,
•        mobiliteit en bereikbaarheid: zorg voor aantrekkelijke alternatieven,
•        zorg voor voldoende ruimte voor bedrijvigheid,
•        geef de bezoekerseconomie een stevige impuls,
•        zet in op een inclusieve stad.
De 5 partijen willen zich samen met het gemeentebestuur inzetten voor een sterk, inclusief Rotterdam waar ondernemers en werkgevers ruimte krijgen en worden ondersteund om de (maatschappelijke) uitdagingen gezamenlijk op te pakken.

Haal bezoekers binnen en steun de horeca 

De Rotterdamse bezoekerseconomie en de horeca is hard geraakt door de coronacrisis. We dienen in te zetten in een levendige binnenstad met een breed winkel- en horeca aanbod. Door het ruime aanbod aan kunst en cultuur, toeristische trekpleisters én de vele evenementen is de Rotterdamse economie en binnenstad voor een groot deel afhankelijk van de bezoekers aan de stad. Dit gedeelte van de economie en werkgelegenheid verdient een stevige impuls om na de crisis weer te kunnen floreren. Hierbij is gastvrijheid, uitstraling en veiligheid van groot belang. Juist daarom zou Rotterdam moeten blijven investeren in citymarketing én acquisitie gericht op het werven en behouden van regionale en (inter-)nationale bezoekers, congressen en bedrijven dit juist dit een impuls geven.

Geef onderwijs 

Zet in op een gerichte Rotterdamse Human Capital aanpak door te investeren in maatwerk voor een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Vermijd zoveel mogelijk subsidies en gelden waarvoor standaard rapportage is vereist; maatwerk en creativiteit zijn hard nodig.

Er zijn veel constructieve samenwerkingen tussen het onderwijs en bedrijfsleven (Leerwerkakkoorden), waarbij wij oproepen tot meer innovatie in het onderwijs, inzet van het Mobiliteitscentrum Rijnmond en een gerichte werkgeversaanpak. Blijf hierop inzetten evenals sociale innovatie; een Leven Lang Ontwikkelen door middel van bijvoorbeeld het omscholingsfonds.

Omarm initiatieven zoals Stage010; het aanbieden van stages en praktijkonderwijs, juist in sectoren met toekomst zoals zorg, techniek en ICT.

Ook de IT-campus in Rotterdam is een prachtig voorbeeld dat meer aandacht, doorontwikkeling en investeringen verdient. Koppel ook nieuwe initiatieven op het gebied van digitalisering aan deze campus; schaal op waar kan.

 Maak gebruik van RijnmondInZicht.nl en werk mee aan de doorontwikkeling. Het is van belang om met elkaar het gesprek te voeren over de arbeidsmarkt en het onderwijs aan de hand van 1 set cijfers.

Creëer voldoende kleinschalige ruimte om te kunnen ondernemen, waarbij ook ruimte is voor de maakindustrie.

Stabiele, betrouwbare (lokale) overheid en regelgeving, duidelijke weg er naar toe en communicatie – stikstof, energietransitie, ZES (zorg dat er weer ruimte komt voor het afgeven van milieuvergunningen, juist ook van belang voor investeringen in verduurzaming) . En ook de transities en verduurzaming van de haven en industrie vragen om grote investeringen zo benadrukt het manifest dat op het ondernemersgezinde Stadhuis niet tegen dovemansoren gericht lijkt. En het bedrijfsleven denkt graag mee over de 'Omgevingsvisie Rotterdam' en over hoe de stad en haven er in de toekomst uit zullen zien. 

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.