Minder verkeerslawaai door stille straatsteen

11 juni 2021 door een van onze redacteuren
Minder verkeerslawaai door stille straatsteen
Burgemeester Baumanlaan Schiebroek Bld. maps

Een experiment met zogenoemde stille straatklinkers in de Burgemeester Baumannlaan in Rotterdam-Overschie toont veelbelovende resultaten. De toepassing van de stille klinkers laat een aanzienlijke geluidsreductie zien van twee tot drie decibel. Dat betekent een halvering van de geluidsbelasting ten opzichte van het gebruik van traditionele betonnen straatstenen. Dat blijkt uit metingen van DCMR Milieudienst Rijnmond.

Bandgeraas 

Niet alleen de motoren en dus uitlaten van auto's en maar ook de banden maken lawaai, samen met de weg. Afhankelijk van de motor, is boven de snelheid van dertig á veertig kilometer het lawaai dat banden op de weg maken, de belangrijkste lawaaibron van een auto. Dat komt doordat de banden continue, lucht wegpersen op het raakvlak met wegdek. Hoe sneller gereden wordt, hoe meer geluid dat oplevert.

Vaker steen 

Omdat steeds meer wegen bestraat in plaats van geasfalteerd worden spelen straatstenen, klinkers, een belangrijke rol. Die maken meestal meer lawaai dan asfalt. Daarom experimenteert men steeds vaker met het aanleggen van zogenoemde stille wegdekken op drukke wegen. In druk bereden straten kan dit leiden tot geluidsoverlast. Stille wegdekken bestaan uit stenen met een poreuze deklaag en een kleine vellingkant - het  afgeschuinde randje van de steen - zodat de stenen beter aansluiten.   

De Burgemeester Baumannlaan is sinds de zomer 2020 uitgerust met stille, grijze betonstraatstenen die zijn voorzien van een toplaag die het geluid meer absorbeert. Om het verschil te kunnen meten, is in een deel van de straat stille straatstenen gelegd en in het andere deel normale straatstenen.

De eerste resultaten zijn positief. Naast een forse geluidsreductie hebben de klinkers ook een positief effect op de geluidsbeleving van omwonenden en ondernemers in het gebied. Een bijkomend voordeel zo blijkt uit een experiment in het Gelderse Zelhem, is dat stille klinkers veel slijtvaster en duurzamer zijn dan Zoab (geluids adsorberend asfalt). 

Het raam weer open

Nathalie van Til, woonachtig op de Burgemeester Baumannlaan: “Toen de stille klinkers er nog niet lagen, trilden we bijna van de bank wanneer er vrachtverkeer of bussen door de straat reden. Dat is nu weg en ook het geluid is verminderd. We kunnen weer slapen en televisiekijken met het raam open, zonder dat we het verkeer heel erg horen”.

Ook de schoenmakerij van Leo de Kruijf ligt aan het straatdeel met de stille klinkers: ‘Het effect is echt bizar. Ik sta ervan te kijken hoe de stille klinkers het geluid zo kunnen dempen. Zodra een auto de stille klinkers op rijdt, is het alsof hij stopt. Je ziet hem wel maar je hoort hem niet meer.’

Toekomst

Na het succesvolle eerste experiment in Rotterdam-Overschie onderzoekt de gemeente Rotterdam de mogelijkheid om de stille klinkers op meer plekken in de stad toe te passen. Bijvoorbeeld in straten waar veel geluidsoverlast is en waar onderhoud aan het wegdek nodig is.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.