Meer elektrische laadpalen en kilometers, nauwelijks toename aantal gebruikers

19 februari 2021 door een van onze medewerkers
Meer elektrische laadpalen en kilometers, nauwelijks toename aantal gebruikers
Meer laadpalen en elektrische kilometers. Afb. Biontologist cco

'In 2020 is bijna twee keer zoveel van het laadnetwerk gebruikgemaakt als in 2019,' vertelt een persbericht van de Gemeente Rotterdam. Ook zijn er een kleine 700 laadpunten bijgekomen. Het aantal gereden elektrische kilometers is toegenomen met 15 miljoen kilometer. 

Mooi, mooier...

De elektrische kilometers die in Rotterdam worden gereden zijn volledig CO2-vrij omdat de openbare laadpalen in Rotterdam 100% duurzaam opgewekte stroom leveren. Naast een vermindering van de luchtvervuiling in de stad, leveren de elektrisch gereden kilometers dus ook een bijdrage aan het realiseren van de Rotterdamse klimaatdoelstelling.

...jammer

In het rapport  Voortgangsrapportage NEM - 2019-2020  waar het persbericht op gebaseerd is staat een veelbetekend diagram dat al die cijfers bevestigd. Het hele diagram onderaan dit stukje,  hier vast een fragment: 

Rechts in het diagram is het aantal unieke elektrische gebruikers te zien. Dat blijkt maar met 1% toegenomen te zijn. Coronajaar, lage autoverkopen, maar desondanks teleurstellend weinig.   

'Op weg naar een uitstootvrije stad'

Het tussenkopje komt uit het persbericht. Wie hier, in deze stad  woont, ondersteunt dat van harte. Rotterdam is toe aan een toekomst met schone lucht. Het vervolg van het persbericht staat hieronder samen met het volledige diagram. Maar er zal zeker iets moeten gebeuren aan de prijs van elektrisch en hybride auto's. Die zijn nu nog te veel luxe.  Maatregelen die daaraan bijdragen liggen voor een belangrijk deel bij de landelijke overheid.    

'Rotterdam zet zich op verschillende manieren in om het vervoer in de stad schoner te maken. En dit is nodig want ongeveer een derde van de uitstootvrij en ongeveer een kwart van de luchtverontreiniging in de stad wordt veroorzaakt door vervoer en transport. Naast het stimuleren van het fiets- en ov-gebruik verschoont de gemeente haar eigen voertuigen en werkt de gemeente samen met de logistieke sector aan een emissievrije zone voor stadslogistiek die in 2025 wordt geïntroduceerd.

Een gezonde, aantrekkelijke en schone stad; dat is waar we in Rotterdam van dromen én aan werken. Daarom gaan we voor schone mobiliteit. Het is goed voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer en het zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Elektrische voertuigen zijn stiller en dragen bij aan een aantrekkelijke leefomgeving. Zo maken we de stad duurzaam en toekomstbestendig'.

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.