Art Rotterdam: Een stroom van beelden door de stad

06 februari 2020 door Ronald Glasbergen
Art Rotterdam: Een stroom van beelden door de stad
Wat is kunst en wie is kijker bij Benedikt Leonardt? Foto RPG

Editie 2020 van Art Rotterdam lijkt van te voren al geslaagd. Alles in de stad op het gebied van beeldende kunst doet mee – zie de links onder dit artikel- nu er ook een aparte performance afdeling –The performance show - bij gekomen is. Zelf noemt Art Rotterdam zich -met terechte trots- daarmee nu compleet.

De nucleus van het kunstgebeuren ligt in twee oer-Rotterdamse gebieden: rond de roemruchte voormalige tabaksfabriek van Van Nelle en in het gebied rond Merwe Vierhavens (M4H) waar ooit de infame tippelzone was en dat nu volop in ontwikkeling is naar de nieuwe tijd. Daar liggen de uitgestrekte hallen die deel uit maken van Atelier Van Lieshout en het oude fabrieksgebouw van Kunst&Complex waar vele kunstenaars hun loopbaan in de vrije en toegepaste kunsten begonnen zijn en waar enkele tientallen van hen waaronder voornoemde Van Lieshout nog steeds resideren.  

Mocht het zo lijken dat het daar ophoudt is dat een misverstand. Art Rotterdam in de Van Nellefabriek is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste Internationale kunstbeurs van Nederland waar ook diverse andere kunstpartijen zoals het Mondriaanfonds zich bij aangesloten hebben en waar ook een vrijwel unieke videotentoonstelling te zien. Die laatste munt ook dit jaar weer uit in zowel de selectie van kunstenaars, als in presentatie. Een ruimte vol schermen die elkaar eerder versterken dan dat ze elkaar in de weg zitten, terwijl het geluid via koptelefoons passend gescheiden is.  

Vlak voor de eerste vloedgolf bezoekers stilte bij Espai Tactel uit Valencia. Het werk is van Raphael Barontini  Foto RPG

Maar eigenlijk zijn deze twee lokaties van de maan af gezien nog maar de rest van de stad. Een stad die verder overal meedoet: van Kunsthal tot Nederlands Fotomuseum en van TENT en Kunstcentrum Witte de With tot WORM&V2  en Roodkapje (Delfseplein),  Broeinest (Zomerhofstraat) of de Open Ateliers aan de Ruilstraat.  En dan is nog niet gesproken van alle galeries in Rotterdam die direct – als deelnemer of in de randprogrammering – betrokken zijn. Kijk voor hen en meer ook op de website die onderaan gelinkt staat.

TENT op de Witte de Withstraat presenteert een tentoonstelling van Gyz la Rivière die een kleine twee weken eerder in het IFFR zijn manifeste stedenfilm ‘New Neapolis’ liet zien. Op de verdiepingen daarboven toont Alia Farid in een solotentoonstelling haar video-essays die deels aan de ‘Griekse’ films van Passolini doen denken, deels gebaseerd zijn op bedachte mogelijke werelden. In WORM is kunst uit de Hollandse koloniën te zien, van onder meer een recente winnaar van de Turner prize. Het boven al genoemde AVL aan de Keileweg is behalve de plek waar onder andere werk van AVL zelf en twee nieuwe daar gevestigde galeries en artists in residence te zien zijn, ook de plek waar de nieuwe Performance show zal plaats vinden op vrijdag. Wees er snel bij voor de tickets. In hetzelfde gebied in het Haka gebouw vindt ook de designshow OBJECT plaats. 

In de zin van aanbod is deze Art Rotterdam als mobilisator en katalysator van de kunstwereld bij voorbaat een succes. Of dat ook voor de meer gewone Rotterdammer zal gelden, dus of al die kunstevents er in zullen slagen ook een wat breder publiek te bereiken, lijkt juist door de betrokkenheid van al die verschillende instanties, van Roodkapje en Mama tot WORM redelijk kansrijker dan ooit tevoren.        

Voor de voor kunstenaars en galeristen broodnodige verkopen lijken de omstandigheden beter dan ooit. Geld op de bank brengt niets op en wie aandelen of onroerend goed heeft is nog nooit zo rijk geweest. Al dat geld dat stil ligt moet of kan ook ergens naar toe. Naast goede en nuttige doelen zijn er ook fijne doelen en de kunsten waaronder de beeldende, waar vaak kostbare voorwerpen van blijvende artistieke, esthetische of erfgoedwaarde worden geproduceerd; het kan daarbinnen een uitstekende en/of heel plezierige investering vormen.

Martin van Zomeren naast een werk van Christine Moldrickx  Foto RPG

Die redenering geldt volgens galeriehouder Martin van Zomeren op de beurs, vooral voor het bovenste segment van de markt waar de grote bedragen rondgaan voor zeer gevestigde kunst. Voor het midden en lagere segment zijn de vooruitzichten minder geweldig. ‘Je hoort mij niet klagen’ zegt hij er preventief bij, maar merkt wel op dat veel belangrijke verzamelaars van weleer zijn verdwenen (old soldiers who have faded away) en dat de aanwas van nieuwe echte liefhebbers voor kunst geen gelijke tred houdt.

Dat neemt niet weg dat er veel gekocht en verkocht zal worden op deze beurs. Geld is belangrijk om van te leven: om mee te leven is kunst zeer aangenaam en soms gewoon noodzaak.    

Meer over dit alles op : Artrotterdamweek & Art Rotterdam

 

toeschouwer voor schilderij Benedikt Leonardt  Art Rotterdam  Foto RPG

Foto's: Ronald Glasbergen

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.