'Apocalypse' en 'L'art pour l’art ' op Art Rotterdam 2017

13 februari 2017 door Ronald Glasbergen
'Apocalypse' en 'L'art pour l’art ' op Art Rotterdam 2017

De Rotterdamse kunstbeurs is in de loop der jaren steeds meer uitgegroeid tot toonaangevende Nederlandse beurs voor eigentijdse en nieuwe kunst. Ze houdt ook dit jaar die vitale en relatief jonge reputatie hoog. Er is veel moois en spannends te zien, en ook nieuwe galeries op de zogenaamde New Art Section, met onder andere de vijf jaar jonge galerie Joey Ramone uit de oer-Rotterdamse Josephstraat, maar ook veel buitenlands talent. (Afbeelding: M-Maybe van Utzni bij HG Comporary uit Zurich)

Verhalende kunstwerken en kunst-die-over-kunst-gaat zijn beide in ruime mate aanwezig op de Art Rotterdam. Niet dat alles aan een dergelijke beschrijving voldoet. Het aardige van kunst is nu eenmaal dat het zich niet makkelijk in vakjes laat indelen, en dat het als het daar inzit vaak weer als een duveltje uitklapt. Een voorbeeld van een kunstpresentatie die precies tussen narratief en l'art pour l'art kunst zit, is het werk dat Natt Pitt van de Britse galerie ‘Division of Labour’ laat zien. Hij toont aan de muur en in een vernuftige ‘roadcase’ van kunstenaar Yelena Popova, de tere maar met computer ontworpen geometrische schilderijen van deze kunstenaar. Net als je denkt dat je het door hebt, hangen er twee schilderijen aan weerszijde van een gebogen houten S, die het werk ruimtelijk maken. De aluminium omlijsting van één van de schilderijen aan de wand, in een frame dat zowel opbergsysteem, lijst, als weg te zetten verpakking is, zet de zaak voor kunstvoorkunst nog meer op losse schroeven.

Foto: Galerist Natt Pitt laat werk zien van Yelena Popova bij Britse Division of Labour.

Verhalend is zeker het werk van Sebastian Utzi die tentoonstelt bij galerie Hermann Germann Contemporary -what's in a name - uit het Zwitserse Zürich. Utzi/ Hermann laat onder de titel M- Maybe een reeks comics zien uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Die comics hebben allemaal gemeen dat ze - als een soort puberale, maar visionaire hersengymnastiek- de wraakacties van de terroristen van Al Quaida voorafspiegelen. De misdadige vernietiging van de Twin Towers in New York speelt in elk verhaal de hoofdrol. En het is allemaal geschreven en getekend lang voordat de destructie op nine–eleven in het jaar 2001 werkelijkheid werd.

Het doet denken aan het omgekeerde van Marx's beroemde uitspraak. Karl Marx zei: 'Geschiedenis herhaalt zichzelf, de eerste keer als tragedie, de tweede keer als farce'. Bij Utzi zijn de comics uit de jaren zestig en zeventig er het eerst, daarna volgde in 2001 de tragedie. Dan volgt nog de beschouwing, zeg maar de geschiedschrijving . Dat is hier het moment dat de kunstenaar de comics als kunst claimt nadat de tragedie werkelijkheid is geworden. Interesting times, interesting stuff.

Rotterdams galeriehouder Zic Zerp uit de van Oldebarneveltstraat heeft een éénpersoonscabine staan waar je van heel dichtbij en helemaal alleen een aan 270 graden omringend lichtgevend éénpersoonsschilderij kan zien. De cabine en de ervaring zijn een verhaal op zich. En de jaarlijks terugkerende videoafdeling 'Projections' die dit jaar aan evenwicht lijkt te hebben gewonnen, biedt fascinerende inkijkjes in de technische mogelijkheden die hedendaagse kunstenaars benutten. De Mexicaan Raoul Ortega Ayala gebruikte een drone om winterse luchtopnamen van de zone, het radioactief vervuilde gebied rond de kerncentrale in Chernobyl te maken. Eerder gedaan maar van post apocalyptische schoonheid. En David Verbeek laat er een videoversie van zijn speelfilm ‘Full Contact’ zien die gaat over een ‘piloot’ die in een container ergens in New Mexico, drones op terroristen in het Midden Oosten afstuurt . Interessante tijden dus, ook in de kunst.

Meer info: www. artrotterdam.com


Foto: John Tahon (keramiek) en Henk Stalling bij Hofand Galerie in Amsterdam.

Foto's © Ronald Glasbergen.

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.