Start-up werkt aan vliegende auto

21 november 2019 door Janny Kok
Start-up werkt aan vliegende auto
Huprr foto Huprr

Er is taaie volharding nodig om wet- en regelgevers ervan te overtuigen dat innovatie eerder kansen dan bedreigingen biedt en dat deze volgens bestaande wetgeving kan worden toegepast. Dat heeft ICT’er Erhan bewezen met zijn vinding om een stadsauto dusdanig aan te passen dat deze het goedkope alternatief is van een taxi. Twee van deze aangepaste auto’s bedienen nu een groeiende markt van personen die zich privé laten vervoeren in Rotterdam en Schiedam.

Het plan is om in 2020 geïnteresseerde franchisenemers in andere steden Huprr vervoersdiensten te laten uitvoeren. Intussen werkt Erhan verder aan het concept voor wat Huprr Fly kan gaan heten: “Het wordt een soort vliegende taxi tussen steden.”

De Huprr Fly bevindt zich nog in de ontwerpfase, maar Erhan kan al een tipje van de sluier oplichten over de vorm van de vliegende auto en de alternatieve vervoersdienst die deze op termijn zal onderhouden. Daarbij kijkt de ICT’er onder meer naar de manier waarop drones worden ingezet voor het pakketten transport. Er is een filmpje te bekijken van de opstijgende Huprr Fly, maar het zal nog behoorlijk tijd nemen voor deze daadwerkelijk het luchtruim zal kiezen. Die tijd is nodig voor gedegen onderzoek en ontwikkeling voor inzet en dienstverlening van de ‘vliegende auto’.

regelgeving achter op innovatie

Wie met de inzet van drones te maken heeft, weet hoe wet- en regelgevers en handhavers toepassing van innovatieve vindingen kunnen blokkeren. Erhan, “vergeet mijn achternaam maar, die is te ingewikkeld,” weet dat als geen ander. Het duurde drie jaar voor zijn idee voor privé stadsvervoer werkelijkheid werd. Daarvoor had de ICT’er gedegen onderzoek gedaan en juridisch advies ingewonnen over de haalbaarheid van zijn idee.

Zijn businessmodel komt er in het kort op neer dat de innovatieve driewieler stadsauto zonder de vereiste taxivergunning kan worden ingezet en stukken goedkoper is dan het reguliere taxivervoer. Hij zegt daarover: “Ik begon mijn idee met de vraag waarom een taxirit zo duur is. Het antwoord daarop is simpel. Taxivervoerders gebruiken dure auto’s. Het gevolg daarvan is dat de aanschaf (en vaak lease), onderhoud en energieverbruik dat ook is. Dat wordt doorberekend aan de passagier. Het bracht mij op het idee om een stadsauto in te zetten voor een vaste ritprijs die veel lager is dan de gebruikelijke taxiritprijzen. “

driewieler

Het bedenken van de naam Huprr was nog het makkelijkst in het onderzoek en ontwikkelingstraject. De naam staat voor HUurPRivéRit. De selectie van een stadsauto die aangepast zou kunnen worden en die zou kunnen voldoen aan wet- en regelgeving, duurde langer. De zoektocht mondde uit in een Ford Ka waarvoor een nieuwe achteras werd ontworpen met de twee achterwielen dichtbij elkaar geplaatst. Het motorvermogen werd naar 14Kw (20 pk) naar beneden gebracht.

Op die manier kon het motorvoertuig worden aangemerkt als een driewieler die als dusdanig niet onder de Taxiwet valt. De twee auto’s van Huprr werden in Oost-Europa daartoe omgebouwd. Het aangepaste motorvoertuig kwam vervolgens door de TÜV keuring. Erhan en zijn garagepartner hebben daarbij het patent op de ‘achteras vinding’ verkregen.

geen kopie taxi of uber

Al doende kunnen Erhan en zijn dochter Arzu hun alternatieve personenvervoerdiensten binnen bestaande wet- en regelgeving verlenen. Het heeft hen wel wat moeite gekost de RDW en de Belastingdienst te overtuigen dat de omgebouwde stadsauto en de manier van dienstverlening voldoet aan bestaande vereisten. Ze hebben zich zeker bespied geweten door de gevestigde taxiorde, maar deze weet intussen dat de Huprr geen kopie is van hetgeen zogenoemde snorders en Uber doen. Het lage kostprijsconcept van Huprr is ook verschillend. Het is winstgevend, al werkt Erhan voortdurend aan verdere ontwikkeling van zijn Huprr concept. Een voorbeeld daarvan is een nieuwe ritbestel track en trace app, waardoor de passagier zijn bestelde Huprr kan volgen.

ook bezorging

Daarvoor is ruimte gekomen nu het privépersonenvervoer goed is gepositioneerd. Daarna werden pakketdiensten voor particulieren en de zakelijke markt ontwikkeld en in de markt gezet door pakkettenritten te combineren met personenvervoerritten. Het gaat om ophalen en bezorgen binnen een uur en binnen de stad. Particulieren kunnen winkelaankopen, maaltijden, kleding en wat al niet laten bezorgen. Zakelijke klanten uit diverse sectoren worden bediend met de bezorging van documenten, pakketten en andere zaken en dat alles standaard binnen het uur voor een vaste ritprijs.

Intussen zijn 23 tweede jaarstudenten van de Hogeschool In Holland Rotterdam afdeling export advies bezig met de voorbereidingen van een pitch die moet uitwijzen hoe het bestaande Huprr concept in buitenlandse steden kan worden geïmplementeerde. Ze zullen hun ideeën daarvoor op 28 oktober presenteren. Erhan ziet nu al mogelijkheden voor verdere samenwerking met de Rotterdamse Hbo opleiding.

klassieke financiering

Vooralsnog worden banken die ernstig twijfelden aan de winstgevendheid van de start-up Huprr, in het ongelijk gesteld. Erhan voegt aan het financiële gedeelte van zijn businessplan toe dat crowdfunding niets voor hem is. Hij kiest liever voor andere vormen van financiële participatie in zijn disruptive innovation manier van doen. Het is hem gebleken dat investeerders daarin wel geïnteresseerd zijn, maar het daarbij laten: “Ze zeggen ‘oh, wat een goed concept’, maar willen er geen geld in steken. Dat is dan jammer, dan doe ik het gewoon op mijn manier en die loont. Ik betaal veel minder wegenbelasting en het hele concept kunnen we met minimale kosten uitvoeren. Met een 14 kW vermogen is de CO2 uitstoot van de driewieler is ook nog eens veel lager. Ik zeg dus: Keep it smart and simple!”

Dit artikel werd eerder door Janny Kok gepubliceerd op de online publicatie innovationorigins.com

 

 

Foto's: Huprr

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.