Geen sticker dan geen ongevraagde reclame

Rotterdammers die geen sticker op de brievenbus horen straks geen ongevraagde reclame meer te krijgen. Per 1 januari 2020 introduceert Rotterdam een zogenaamd opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Wie géén sticker op de brievenbus heeft, krijgt géén ongeadresseerd reclamedrukwerk meer.
Huis-aan-huisbladen ontvangt de Rotterdammer nog wel. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid): “We willen het ongevraagd bezorgen van reclamefolders voorkomen. Dat is een grote irritatie van veel mensen. Huis-aan-huisbladen stellen veel Rotterdammers wel op prijs, mits ze niet te veel reclame bevatten. Dat hebben we in deze verklaring geregeld”.
Wie wel graag reclamedrukwerk wil blijven ontvangen, kan vanaf eind november een ja/ja-sticker ophalen bij één van de Rotterdamse Stadswinkels. Mensen die geen huis-aan-huisblad willen ontvangen, kunnen bij de Stadswinkels een nee/nee sticker ophalen. “Met het opt-in systeem kunnen we een besparing van papierafval realiseren van 3 miljoen kilo per jaar. Daarmee brengen we de ambitie die de stad heeft om volledig afvalvrij te worden een grote stap dichterbij”, aldus de wethouder
De vermindering van reclame moet een besparing van 3 miljoen kilo papier opleveren. De gemeente Rotterdam en de Rotterdamse huis-aan-huisbladen (De Havenloods, De Botlek, Natuurlijk in Overschie, De Hoekse Krant en Rozenburgse Courant) tekenden mede daarom onlangs een convenant dat deze huis-aan-huisbladen meer aan inhoudelijke artikelen zullen gaan doen. Op dit moment is het minimum-percentage voor inhoudelijke artikelen nog een magere tien procent. Op deze manier willen de gemeente en de huis-aan-huisbladen een duidelijk onderscheid maken tussen een redactioneel huis-aan-huisblad en een advertentieblad of folder die voornamelijk bestaat uit reclame. Die stop op reclamedrukwerk kan dus 3000 ton papier besparen. Handig in een tijd dat afvalverwerking en recycling soms evenveel kosten als de productie van het materiaal.