Fileprobleem oplossen: vrachtwagens links op de weg laten rijden

26 juni 2009 door de redactie
Fileprobleem oplossen: vrachtwagens links op de weg laten rijden

Tijdens het deze week gehouden ‘wereldcongres verkeersveiligheid’ in het WTC in Rotterdam zijn vele ideeën ontwikkeld om ook de fileproblemen aan te pakken.

Een origineel idee kwam van de Rotterdamse verkeersdeskundige Martin de Klerk die de files wil gaan bestrijden door het vrachtverkeer in plaats van rechts, links te laten rijden. Hiervoor moet dan de linkerzijde van de weg, die normaal wordt gebruikt om in het halen, alleen voor vrachtwagens worden bestemd. Hierbij moet dan inhaalverbod voor vrachtwagens worden ingesteld.

De Klerk (mdeklerk@versatel.nl) heeft een revolutionaire rapport gemaakt voor Rijkswaterstaat dat ook kan worden opgevraagd via zijn e-mailadres. Volgens het plan van deze Rotterdamse deskundige is de grootste oorzaak van het fileprobleem de grote snelheidsverschillen op de weg, zeker ook waar het gaat om het vrachtverkeer. De Klerk is een groot voorstander om door het hele land op de grote autowegen 80 kilometertrajecten in te stellen.

Het congres in het WTC is georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland samen met de internationale organisatie PRI (La Prévention Routière Internationale. Het congres ging voornamelijk ook over jonge verkeersdeelnemers, omdat zij relatief gezien vaker slachtoffer worden van verkeersongelukken.

Ieder uur vallen er in de wereld 44 dodelijke slachtoffers in deze doelgroep.
Het PRI-congres wordt bijgewoond door vertegenwoordigers van regeringen, onderzoeksinstituten, bedrijven en NGO’s vanuit alle continenten. Het congres zal worden afgesloten met een resolutie die door minister Eurlings zal worden ingebracht op de 1ste UN conference voor ministers van Verkeer in Moskou 19-20 november 2009.
Er vallen jaarlijks 50 miljoen gewonden, die in een ziekenhuis belanden door een verkeersongeval. Hiervan houden 20 miljoen een blijvende handicap. Terwijl tien procent van de wereldbevolking uit jongeren bestaat, maken ze voor 27 procent deel uit van alle dodelijke slachtoffers.

Jongeren zijn met meer dan 380.000 doden het slachtoffer van de verkeersveiligheid. Dat zijn elk 44 jongeren in de leeftijd tot 25 jaar oud. Dat aantal stijgt nog ieder jaar.

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.