Groen-wit-groen (2)
Op zondag 3 juli vertrekken wij vanaf de Wilhelminakade bij hotel New York in Rotterdam voor een historische overtocht via Southampton naar New York.
Dat gebeurt met het m.s. Rotterdam. Eigendom van de nu Amerikaanse Holland-America Line. En hiermee wordt herdacht dat de ooit Rotterdamse Holland Amerika Lijn 125 jaar geleden die eerste reis met een stoomschip heeft gemaakt.
Zoals ik wel eens eerder heb gemeld ben ik volgens mijn monsterboekje op 29 juni 1959 op 16-jarige leeftijd als liftboy op de oude Nieuw Amsterdam ook al van Rotterdam vertrokken. Door toeval heb ik op twee zeer spraakmakende schepen gevaren. Allereerst natuurlijk de ss Nieuw Amsterdam. Het mooiste schip ooit. Meer dan honderd Nederlandse beeldend kunstenaars en ontwerpers zijn in 1938 ingeschakeld bij de bouw en inrichting van het schip. Het meubilair door Gispen. Prachtige glaspanelen van Paul Citroen. Het zwembad had tegels van Delfts blauw.
In de oorlog noemden de Amerikaanse GI’s toen de Nieuw Amsterdam per reis zo’n 6000 soldaten vervoerde ‘our Dutch Darling’. Vooral in vergelijking met de Britse en Amerikaanse troepentransportschepen was het aan boord van de schepen met een Hollandse vlag altijd gezelliger en meer ontspannen.
De Nieuw Amsterdam had wel kanonnen en dieptebommen maar voer zo snel dat de Duitse duikboten het schip niet konden bijhouden.
Het andere schip was ook een voorbeeld van Hollands Glorie. Dat was de ‘Oranje’ van de Amsterdamse maatschappij Nederland.
Ik was daar lichtmatroos. Een geheel andere tak van sport. Op dat schip zijn na de Japanse aanval op de geallieerden als hospitaalschip vanuit Australië duizenden gewonde geallieerde soldaten verpleegd en weer opgelapt. Nederlandse strijdkrachten – en dan vooral de marine en luchtmacht – hebben overigens een belangrijk aandeel gehad in de strijd tegen de Japanners. In Australië werden de Nederlanders dan ook ‘the fourth ally’, de vierde bondgenoot genoemd.