Mediamatch Rotterdam-Amsterdam 1-6

14 oktober 2011 door de Redactie
Mediamatch Rotterdam-Amsterdam 1-6

(Door Jim Postma en Hans Roodenburg)

Rotterdam verliest in de journalistieke wereld steeds meer terrein aan Amsterdam dat onmiskenbaar het Nederlandse centrum van de mediawereld is geworden.Vrijwel alle landelijke papieren dagbladen en de tv-media worden vanuit Amsterdam geregeld.


Een schrale troost is dat de centrale redactie van het landelijke AD (met de editie/bijlage Rotterdam) voor Rotterdam behouden blijft.


Het dagblad heeft de drie regio’s Rotterdam, Utrecht en Den Haag, waar het zijn sterkste afzetgebieden heeft, tegen elkaar uitgespeeld omdat het – evenals NRC Handelsblad – een ander kantoorpand zoekt. Aan de Marten Meesweg in Rotterdam-Ommoord loopt het huurcontract op 1 december 2012 af. Een mooie gelegenheid voor het AD om een ander en kleiner pand – nodig na de opsplitsing van de Rotterdamse tak van de voormalige PCM Uitgevers - te zoeken.


Vlucht

NRC Handelsblad heeft inmiddels ‘de vlucht’ uit Rotterdam aangekondigd en zal zich volgend jaar vestigen aan het Rokin in Amsterdam, nog dichterbij de links-liberale ‘grachtengordel’ waaraan de krant zich steeds meer ophangt. Met spraakmakende columnisten als Bas Heijne, Marc Chavannes, Elsbeth Etty, Henk Hofland, Folkert Jensma en Frits Abrahams is NRC Handelsblad (plus nrcnext) al Amsterdamser én linkser geworden. Tegen hen kan de eenmaal per week (oudere) opgevoerde opiniecolumnist en rechts-liberaal J.L. Heldring (opvallend is dat hij niet zijn voornamen Jérôme Louis gebruikt) niet op.

Het AD trekt waarschijnlijk in het voormalige postkantoor naast het Centraal Station in Rotterdam, een gebied dat helemaal gerenoveerd wordt. Wij weten dat het AD ook visjes heeft uitgegooid om te kijken of de centrale redactie in een van de andere sterke afzetgebieden – Den Haag en Utrecht – gevestigd kon worden.


Uitspelen

Niet dat men serieus van plan was te vertrekken uit Rotterdam, maar het is nooit weg om burgemeesters, die graag media in hun stad willen hebben, tegen elkaar uit te spelen.

Of het Rotterdamse karakter van het AD en zeker dat van AD/Rotterdam daardoor een impuls krijgt, is de grote vraag. De populariteitsslag die het AD in 2005 doormaakte na een fusie met de tot die tijd zelfstandig gemaakte dagbladen Rotterdams Dagblad, Utrechts Nieuwsblad en Haagse Courant is bepaald niet goed gevallen bij de lezers.

Sinds die tijd is de fusiemoloch – na De Telegraaf de tweede krant van het land – bijna een derde van zijn totaal gerichte oplage kwijtgeraakt. Oók vanwege de verschuiving van papier naar digitaal. Volgens de laatste cijfers van Het Oplage Instituut is het aantal betaalde papieren kranten van het AD in Nederland inmiddels gezakt tot onder de 400.000.

Over hoeveel daarvan in de Rotterdamse regio zitten, zijn geen officiële cijfers bekend. Maar ook in het Rotterdamse gebied, waar vóór 2005 de aparte kranten Algemeen Dagblad én het Rotterdams Dagblad marktleiders waren (samen ongeveer 125.000 abonnementen). Zou de betaalde oplage inmiddels tot onder de 100.000 zijn gezakt.


Popi-jopie

De gepopulariseerde nationale, politieke en buitenlandverslaggeving beginnen steeds grotere popi-jopie vormen aan te nemen, naar voorbeeld van de schreeuwende Belgische tabloids van Van Thillo. Hierbij is nog weinig verschil te zien met de sensatiekoppen van De Telegraaf met hun tendentieuze berichtgeving. Het nationale deel van het AD valt of staat met het goede sportkatern.

De regionale berichtgeving in de bijlage Rotterdam is wat fatsoenlijker, maar blijft qua nieuwsaanbod en berichtgeving ver onder de maat ten opzichte van bijvoorbeeld het vroegere Rotterdams Dagblad, Het Vrije Volk en het Rotterdams Nieuwsblad. Over de kwaliteiten van het zich steeds verder vernieuwende AD valt te twisten.

Tóch zal de stad Rotterdam blij zijn dat in ieder geval de centrale redactie van het AD (deel uitmakend van de Belgische Persgroep) voor dit gebied behouden blijft. Want bijna iedere landelijke krant kiest tegenwoordig voor Amsterdam. Nummer 1 van Nederland, De Telegraaf, zat er altijd al, zoals ook al heel lang De Volkskrant en Trouw. De sinds begin deze eeuw erg in opkomst gekomen gratis kranten Metro, Spits! en De Pers – mee te nemen op stations en andere plaatsen met veel openbaar vervoer – hebben zich ook al in de hoofdstad gevestigd. In de landelijke krantenwereld staat het dus 6-1 voor Amsterdam.


Amsterdamse bril

De tv-wereld (publieke en commerciële omroepen) wordt eigenlijk ook al beheerst door de Amsterdamse scène en vooral ook met een Amsterdamse bril op gemaakt. Het idee dat radio en tv ‘Hilversum’ is, is volstrekt onjuist. In deze stad staan weliswaar de omroepgebouwen maar het zijn voornamelijk Amsterdammers en adepten van deze stad die de dienst uitmaken. De ‘grachtengordel’ heeft de media- en cultuurslag in Nederland al lang gewonnen. Voor Rotterdam rest het haven- en industriegebied. Overigens de grootste en sterkste economische activiteit van ons land.

In Rotterdam wordt het geld verdiend en in Amsterdam wordt het dus nog steeds uitgegeven. Rotterdam verdient in de hoofdvestigingen van media zeker stukken beter!


Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.