Scheepsbrandstof: van kolen naar LNG

02 juli 2012 door Hans Roodenburg
Scheepsbrandstof: van kolen naar LNG

Vanaf 2015 zal de milieuvervuiling door de uitstoot van zeeschepen op de Noordzee en in de Rotterdamse haven aanmerkelijk worden gereduceerd. Dan wordt namelijk de verplichting van Marpol (Marine Pollution) van kracht die ervoor zorgt dat het zwavelgehalte in de scheeps-brandstof in aangewezen gebieden zo laag wordt dat niet meer op stookolie kan worden gevaren.

De aangewezen gebieden zijn niet alleen de Noordzee en de Oostzee maar onder meer ook Het Kanaal en zones van 200 mijl uit de kusten van de Verenigde Staten en Canada.

 

Kostenverzwaring

Volgens de kenner bij uitstek over brandstof van zeeschepen, voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam Branch (regelmatig dagvoorzitter van bunkercongressen) is de te gebruiken gasolie als brandstof (Marine Gas Oil) thans 300 dollar per ton duurder dan stookolie. Dus een flinke verzwaring van de kosten voor de rederijen en/of chartermaatschappijen.

Er zijn volgens De Keijzer al rederijen die voor hun zeeschepen investeren in een zogeheten ‘scrubber’, een systeem dat ervoor zorgt dat de uitlaatgassen van de scheepsmotoren bij gebruik van stookolie worden gereinigd. De Finse fabrikant van scheepsmotoren Wärtsilä en Alfa Laval hebben het systeem al op de markt gebracht.Er zijn op het ogenblik een twintigtal schepen met een scrubber uitgerust, maar naar verwachting zal dat aantal sterk groeien.

Het is niet goedkoop maar naast het milieuvoordeel mogen zeeschepen met een scrubber vanaf 2015 op stookolie blijven varen, vertelt Cees de Keijzer, vanwege zijn kennis en aanpak ook wel eens de ‘Archie Bunker’ van de Rotterdamse haven genoemd.

 

Minder fijnstof

De milieuwinst van een scrubber is volgens hem navenant want de reductie van zwavelcomponenten (zure regen) in de uitstoot bij gebruik van stookolie kan oplopen tot 97 procent, die van stikstofcomponenten (zure regen en smog) 85 procent en fijnstof zelfs 99 procent.

Ook is er 20 tot 30 procent minder uitstoot van het broeikasgas CO2 (opwarming van de aarde). Er is wel een nadeel van de scrubber: er ontstaat ‘scrubbersludge’, afval dat moet worden verwerkt en waarmee uiteraard ook kosten zijn gemoeid. In Rotterdam lijkt daarvoor inzamelaar voor scheepsafval Bek & Verburg kandidaat. Het particuliere bedrijf beschikt al over speciale ophaalschepen.

‘Eurolateraal’ is de aanpassing van de EU- zwavelrichtlijn, recentelijk goedgekeurd door het Europarlement, Voor de maritieme sector een vermeldenswaardige ontwikkeling.

 

Gasolie

De Keijzer over deze ingewikkelde materie: ,,Het bereikte compromis is in lijn met de mondiale aanpak voor de zwavellimieten van Marpol Annex VI van de IMO, zoals die al in 2008 zijn aangenomen.’’

Hij legt uit dat de consequentie hiervan is dat in de aangewezen gebieden op veel duurdere gasolie gevaren moet worden in plaats van op stookolie, tenzij aan boord een scrubber is geïnstalleerd. ,,De enigszins naïeve lobby van de EVO en de redersorganisaties ECSA en KVNR om uitstel te bewerkstelligen heeft dus niet mogen baten. Daarnaast zijn ook de door de EU Milieuraad voorgestelde nóg strengere eisen niet gehonoreerd waarmee er voor de scheepvaart een uniform regime is.’’

 

2020

Tenminste tot 1-1-2020 want Europa stelt dan een maximum voor de overige EU wateren van 0,5 procent zwavel verplicht, waar dat nu nog 3,5 procent bedraagt, vertelt hij. ,,In Marpol Annex VI is daarvoor een voorbehoud gemaakt met een mogelijk uitstel van vijf jaar tot 2025. Dit als na een studie in 2018 mocht blijken dat er wereldwijd niet voldoende distillaten verkrijgbaar zullen zijn. Stookolie met maximaal 0,5 procent zwavel is namelijk niet te blenden en dus moet men daarna mondiaal gaan varen op gasolie tenzij men investeert in scrubbers. Een ander alternatief is motoren op LNG want dat is relatief goedkope brandstof en bijzonder schoon.’’ De markt speelt er al op in door te investeren in LNG-bunkerstations.

 

Ooit maakte de scheepvaart volgens De Keijzer de overstap van kolen naar olie. ,,Wie weet staan we nu aan de vooravond van het LNG tijdperk voor schepen.’’

 

 

Naschrift: Nadat dit verhaal op deze site is verschenen, zijn de ontwikkelingen in het beschikbaar stellen van LNG voor schepen in een stroomversnelling gekomen. Binnenvaartonderneming Deen Shipping en gassenleverancier Linde hebben een 'green deal' gesloten met het Havenbedrijf Rotterdam over de introductie van meer vloeibaar gas voor scheepvaartaandrijvingen. De investeerders willen in de haven van Rotterdam een terminal vestigen waar binnenvaartschepen LNG kunnen tanken. Binnenvaartondernemer Deen is de eerste die met een binnenvaartschip, de Argonon, op LNG als aandrijving vaart. Vanwege zijn verdiensten voor het invoeren van LNG als scheepsbrandstof is Gerard Deen benoemd tot havenman van het jaar 2011.

Ook zijn er al serieuze plannen voor mogelijkheden om zeeschepen van LNG-brandstof te voorzien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.