IFFR: Platteland, stad en ertussenin

28 januari 2014 door Ronald Glasbergen
IFFR: Platteland, stad en ertussenin

Noord Italie en Zuid Korea zijn de respectievelijke landen van herkomst van de films ‘Piccola Patria’ en ‘Secretly Greatly’ en ‘Han Gong Ju’ die op het IFFR getoond worden. ‘Piccola Patria’ speelt in een tussengebied tussen stad een platteland. ‘Secretly Greatly’ speelt in een Koreaans provincieplaatsje en ‘Han Gong Ju’ zowel in de stad als in de provincie.

‘Han Gong-Ju’ is de Tiger-genomineerde debuut speelfilm van Lee Su Jin. De film begint met het zestienjarige schoolmeisje - in Korea is dat direct duidelijk omdat schoolkinderen net als in bijvoorbeeld Engeland schooluniformen dragen - dat voor een groep mensen met gebogen hoofd verklaard onschuldig te zijn. Vlak daarna wordt ze door haar leraar van huis in de grote havenstad Incheon meegenomen. Hij brengt haar naar een nieuwe school in een kleine plattelandsstad. Als Gong Ju hem vraagt of ze haar vader mag vertellen waar ze gaat wonen , vertelt de leraar haar dat hij dat net zo goed als zij nog niet weet.

Foto's: IFFR

Hij neemt haar eerst mee naar het huis van zijn moeder in de provincie aan wie hij vraagt of ze daar mag logeren. Met tegenzin stemt de moeder toe: als het maar zo kort mogelijk is. Maar al snel groeien de moeder en Gong Ju naar elkaar toe.
Gong Ju (Chun Wo-Hee) blijkt een aardig meisje te zijn. Ze heeft op haar nieuwe school al snel een boezemvriendin, maar ze blijft in zichzelf gekeerd en een raadsel voor iedereen inclusief de toeschouwers van de film. Het verhaal is losjes gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 2004 maar ook wie dat verhaal kent leert het verband pas aan het eind van het verhaal kennen. Zelf wil Gong Ju niet over haar verleden praten. Er staat een muur omheen die helaas niet tegen alles opgewassen is.
In elke aanzet tot een synopsis van de film, wordt al te veel prijs gegeven. De kracht van deze film ligt behalve in de vlekkeloze uitvoering , juist in de dosering. Beetje bij beetje geeft Lee Su Jin de toedracht prijs van het achterliggende verhaal. Het maakt de film tot een aangrijpend en indrukwekkend drama. Het zou goed zijn als deze film Tiger winnaar werd.

‘Piccola Patria’ van Allesandro Rossetto speelt zich af in een enclave langs een provinciale weg in Noord Italië. Een omgeving die gedoemd lijkt, omdat alles wat oud is verdrongen wordt en alles wat nieuw is tijdelijk lijkt te zijn. De boerderij is oud en ligt ingeklemd tussen een rijksweg, een appartementsgebouw en een nieuw glazen hotel. Het appartementsgebouw vertoont de eerst tekenen van verval, de rijksweg heeft concurrentie van de autostrada gekregen en het hotel is een utilitaire glazen blokkendoos waar zelfs een gek geen liefde voor kan opvatten. Die onbestemde omgeving is een van de hoofdpersonen van een geladen maar liefdevol geschetste kleine intrige.

Louisa en Renata werken beide in het hotel, ze zijn vriendinnen. Ze leiden beiden een dubbelleven. Renata (Maria Roveran) heeft een verhouding met Rino een man van middelbare leeftijd. Louisa is verliefd op de jonge Albanees Bilal. Het begin van de film beschrijft karakters van mensen en omgeving zoals alleen film dat kan; Rossetto maakte hiervoor alleen maar documentaires, dit is zijn eerste speelfilm.
Het is een film over een landstreek en haar bewoners die beiden onbestemd zijn. Maar voor de jonge Albanese mannen die zich legaal of illegaal in de streek vestigen en voor de kinderen van de streek is er een zee van tijd en ruimte, zij kennen de streek niet anders dan dat hij nu is. Voor wie er de middelbare leeftijd heeft bereikt, was het een wereld die voortdurend veranderde, waarin oude dromen vervlogen zijn en nieuwe geen kans krijgen om wortel te schieten.
De wat uitgezakte en volvette vijftiger Rino klampt zich vast aan zijn seksuele escapades met de jonge Renata, voor wie alles een grap is. Franco, de vader van Louisa bezoekt met vrienden rechtse politieke rally’s voor een onafhankelijk Veneto. De Lega Nord is zijn hoogtepunt voorbij, het ressentiment tegen verre overheden en ‘buitenlanders’ is niet weg.
Deze streek waar de film gemaakt is, is de streek waar de filmmaker zelf woont, die hij kent, waar hij - zoveel maakt de film duidelijk - van houdt. De beelden en zijn mensen zijn feilbaar en liefdevol neergezet: de vrijgevochten Renata, Louisa, de verloren vijftigers en hun echtgenoten. Destructief en gewoon. Piccola = klein, Patria = vaderland. Bezongen in beelden van veraf en dichtbij en prachtige koormuziek.

‘Secretly Greatly’ van Jang Cheol Soo speelt opnieuw in de provincie. De film heeft in Zuid Korea stevig succes. Wie hem ziet wordt duidelijk waarom de actie-scenes die goed zijn gemaakt, doen denken aan’ Infernal Affairs’ het Hongkong Succes uit 2002 dat Scorsese inspireerde voor de ‘The Departed’. Een agent uit Noord Korea wordt met een geheime missie naar een dorpje in Zuid Korea gestuurd om undercover te gaan tot ‘de Grote Strijd’ uitbarst. Hij is in het noorden opgeleid bij een elite eenheid voor extreme gevechten. Om niet ontdekt te worden dient hij zich te gedragen als dorpsgek. Zoals de Internationale titel ‘Secretly Greatly’ aangeeft, vrij vertaald ‘grotelijks geheimzinnig’, begint de film dan ook als komedie. Vervolgens verschuift het accent naar de wat serieuzere toon van een spionagethriller. Tegen het eind is de film verschoven naar een ‘full blown’ actiethriller met fraaie vechtscènes. De film is amusant en goed gemaakt maar reflecteert ook de continue en zeer werkelijke spanning tussen Noord en Zuid in de Korea’s.
 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.