De ‘Prelude’ is veruit de grootste

27 maart 2015 door Hans Roodenburg
De ‘Prelude’ is veruit de grootste

De Nederlandse media en vooral die in de haven van Rotterdam geven veel aandacht aan de steeds groter wordende containerschepen. Daarbij is iedereen gefocust op het aan boord te nemen maximaal aantal containers in de standaardmaat TEU (twenty feet equivalent unit). In deze race naar groot, groter en grootst, wordt echter vaak vergeten dat de ontwikkelingen naar groter bij andersoortige zeeschepen misschien wel spectaculairder zijn.

Voorzitter en maritiem deskundige Cees de Keijzer van de World Ship Society Rotterdam Branch heeft daarover zijn eigen gedachten. ,,De Nederlandse media schenken volop aandacht aan deze dozenrace, maar voor ontwikkelingen in andere sectoren, en met name LNG-tankers is nauwelijks interesse,’’ schrijft hij in het magazine van de club van maritieme liefhebbers.

 

 

ARCTIC PRINCESS bij de Gate Terminal in Rotterdam. Foto: Arjan ElmendorpOnderbelicht
- Hoezo LNG-tankers? Komen die ook in Rotterdam?
De Keijzer: ,,Ja. Rotterdam is een voorname haven aan het worden met de Gate Terminal van Gasunie en Vopak. Niemand beseft dat Rotterdam ooit een belangrijke impuls heeft gegeven aan het LNG-vervoer. De ontwikkeling en schaalvergroting is hier opvallend onderbelicht gebleven hoewel toch al ruim 50 jaar geleden voor het eerst LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) werd verscheept.
Dat was van Algerije naar Engeland waar op 7 oktober 1964 de Shell tanker METHANE PRINCESS arriveerde om haar lading van min 162 graden Celsius te lossen. Dat gebeurde in de monding van de Theems op Canvey Island.’’

- LNG-transport over zee kwam dus net zoals met containers - erg aarzelend op gang met verschepingen van Alaska naar Japan, gevolgd door die vanuit Abu Dhabi en Brunei. Hoe dacht men daar indertijd over?
De Keijzer: ,,Destijds geen spectaculaire groei maar wel een gestadige, waarvan het belang nauwelijks werd onderkend.’’

- Je schrijft dat Rotterdam mede een rol heeft gespeeld in het LNG-vervoer. Kun je dat uitleggen?
De Keijzer: ,,Sowieso Shell, maar frappant genoeg ook scheepsbouwer Cornelis Verolme. Hij heeft op latere leeftijd zeven jaar intensief gewerkt aan een nieuw levensdoel waar 20 miljoen gulden in werd gestoken. In 1980 zag hij een nieuwe kans voor de Nederlandse scheepsbouw in het bouwen van grote tankers voor het vervoer van vloeibaar gemaakt aardgas, waarmee de toegankelijkheid tot nieuwe energiebronnen in die tijd geweldig zou toenemen. Toen al was zijn visie dat er schepen van 75.000 kubieke meter inhoud en zelfs 400.000 kubieke meter gebouwd zouden kunnen worden die veilig LNG konden vervoeren. Hij voorspelde destijds dat er eind jaren tachtig zo’n 100 LNG-tankers zouden varen. Het ingenieuze cilindersysteem van de ‘Verolme LNG Tanker’ werd door een regeringscommissie wel positief beoordeeld, maar daar bleef het bij.’’

Zuid-Korea
- Waarom is die ontwikkeling dan toch verder gegaan?
De Keijzer: ,,De visie van de ‘koning van de Nederlandse stapelloop’ werd bewaarheid. Na Japan ging ook Zuid-Korea grote hoeveelheden LNG importeren en in een later stadium China. In de alsmaar toenemende vraag naar energie investeerden de oliemaatschappijen meer en meer in offshore gasexploitatie (onder andere in Noordwest -Australië, red) en er werden grote gasvelden aangeboord. De mondiale productie groeide navenant, alsook de LNG-vloot. De schepen werden alsmaar groter.’’

 

 

 

 

PRELUDE van Shell: de grootste LNG-tanker en veruit het duurste schip ter wereld.- Kun je een vergelijking trekken met groot, groter en grootst in de containervaart?
De Keijzer: ,,Vijftig jaar na de eerste reis van de METHANE PRINCESS, die pas in 1997 uit de vaart werd genomen, waren er al 357 LNG-tankers van gemiddeld 150.000 kubieke meter. Net zoals bij de dozenboten een enorme schaalvergroting. Een voorbeeld: de grootste zijn veertien door Shell gemanagede Qatar-maxen, LNG-tankers van 266.000 kubieke meter, 345 meter lang en 53,8 meter breed.’’

Pioneering Spirit
- Natuurlijk zijn containergiganten en LNG-tankers niet met elkaar te vergelijken. Maar wat is nu werkelijk het grootste en duurste schip ter wereld?
De Keijzer: ,,Als je de kranten, het havenbedrijf Rotterdam en de Zwitsers-Nederlandse eigenaar Allseas zelf moet geloven is dat het hefschip PIETER SCHELTE. Dit schip gaat verder onder de naam PIONEERING SPIRIT. Directeur Edward Heerema heeft de naam veranderd nadat er grote kritiek was ontstaan op het feit dat het schip vernoemd was naar zijn vader Pieter Schelte, die werd beschouwd als nazimisdadiger.
Toch is dat niet het allergrootste schip dat ooit is gebouwd, want dat is de FLNG (Floating Liquified Natural Gas) tanker PRELUDE van Shell. Die is 600.000 dwt (deadweight tons) en 100 meter langer en dan wel 50 meter smaller dan de PIONEERING SPIRIT, maar ook veruit de duurste met 11 miljard euro tegenover de ongeveer 2,4 miljard euro die het hefschip heeft gekost. De PRELUDE is in november 2013 al te water gelaten bij Samsung in Zuid-Korea en wordt dit jaar onder Australische vlag in bedrijf genomen.’’

- Wat is je conclusie in deze?
De Keijzer: ,,Op de variant van show ‘there is no business like oil business’ onderkende Cornelis Verolme al lang geleden ‘there is no business like LNG business’. PRELUDE betekent overigens in het Nederlands ‘inleidend voorspel’ en dat voorspelt veel LNG voor de toekomst.’’

In Rotterdam is veel aandacht besteed aan de containerschepen CSL GLOBE en MSC OSCAR met respectievelijk 19.100 en 19.224 TEU. In de loop van het jaar worden al weer grotere containerschepen in Rotterdam verwacht. De wedloop is nog lang niet afgelopen. Op de tekentafel liggen al schepen van 22.000 en zelfs met 24.415 dozen van 6,1 meter.

Voor informatie: www.wssrotterdam.nl

 

 

 

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.