Tesla wordt overruled door scheepvaart

29 maart 2017 door Hans Roodenburg
Tesla wordt overruled door scheepvaart
(Foto hierboven: De ELEO MAERSK was de eerste dubbelwandige tanker. Hier ligt zij bij Shell in de Beneluxhaven. Foto © Helderline)

Alle media hebben het steeds over de automatisch bestuurbare auto Tesla en andere merken waarin wereldwijd miljarden worden geïnvesteerd in de ontwikkeling. Maar niemand beseft dat de automatiseringen in de scheepvaart hand over hand toenemen. Dáár is door inkrimping sinds eindjaren ’70 het aantal bemanningsleden met een derde gereduceerd met (forse) besparingen op de bemanningskosten. 

De allereerste dubbelwandige mammoettanker, die met slechts 13 bemanningsleden voer, was de ELEO MAERSK . Deze kwam in 1993 in de vaart.

Een stap verder is het zonder bemanning varen met op afstand bedienbare zeeschepen op commerciële basis. Noorwegen en Engeland lopen daarin voorop. Het Noorse transportschip HRÖNN moet in 2018 in de vaart komen en gaat werkzaamheden verrichten in de offshore, wetenschappelijke hydrografie en buitengaatse viskwekerij.

Foto: Een impressie van de HRÖNN die zonder bemanning gaat varen. Foto www.wssrotterdam.nl

Het is voorzitter Cees de Keijzer van Word Ship Society Rotterdam Branch die dit aankaart in het magazine van zijn club. In Nederland is men lang niet zo ver. ,,In Nederland is nog steeds de discussie gaande of autonoom varende onbemande schepen realiteit kunnen worden en zo ja wanneer. Via diverse gremia komt tot uiting dat men dat nog als toekomstmuziek ziet,’’ schrijft hij.

HRÖNN is trouwens een meisjesnaam. Volgens Cees de Keijzer doet dat eens temeer recht aan het feit dat schepen ‘vrouwelijk’ zijn, hoewel het grootwoordenboek Van Dale een andere mening is toegedaan.

Opdrachtgever is Automated Ships Ltd, een dochterbedrijf van M. Subs Ltd in Plymouth dat in samenwerking met Kongsberg het schip heeft ontworpen en laat bouwen bij Fjellstrand AS in het Noorse Omastrand. In het Trondheimfjord is een testgebied aangewezen waar, onder auspiciën van DNV-GL en de NMA (de Noorse Maritieme Autoriteit), proefvaarten plaatsvinden. De Keijzer noemt het ‘een vooruitziende blik met een ambitieuze voortvarende aanpak en een verwachtingspatroon zonder weerga’.

In het algemeen stelt hij dat reders blijven streven naar zoveel mogelijk kostenbesparingen en met ‘droneschepen’ zonder accommodaties bespaart dat op de bouw en in bemanningskosten. ,,Tevens wordt door minder materiaal het schip lichter, kan het meer lading meenemen, heeft minder luchtweerstand en zal minder brandstof verbruiken. Dat is wat je noemt een win-win-win-win situatie en beduidend meer dan twee vliegen in één klap.’’

Foto: PRELUDE is volgens de Dikke Van Dale een inleidend voorspel. Foto © Helderline

Ook gaat hij in op de ‘vooruitziende blik en voortvarende aanpak’ van de PIONEERING SPIRIT en de PRELUDE. Deze twee buitenproportionele schepen hebben tot nu toe nog geen enkel rendement opgeleverd. Voor de PIONEERING SPIRIT – De Keijzer noemt het een ‘varende heftruck’ – begon het aanvankelijk met een investering van 2,4 miljard euro voor Edward Heerema’s Allseas, maar die is inmiddels al opgelopen tot 3 miljard.

Het werkschip heeft weliswaar inmiddels één bovenbouw met een gewicht van 13.500 ton van een booreiland verwijderd, maar dat had de THIALF van Pieter Heerma’s Marine Contractors (een broer van Edward) ook kunnen doen.

In de tweede helft van dit jaar gaat de PIONEERING SPIRIT in elk geval in de Zwarte Zee over 910 kilometer twee parallel lopende pijpleidingen aanleggen tussen het Russische Anapa en Kiyiköy in Turkije. Daar wordt namelijk de TurkStream pijpleding van het Russische Gazprom aangelegd die Europa moet voorzien van aardgas.

Shell investeerde maar liefst 11,5 miljard euro in het aardgasverwerkingsschip PRELUDE. Al in 2015 had de 488 meter lange (!) FLNGOF (Floating LNG Offshore Facility) in het Browse Basin ten Noordwesten van Australië in bedrijf moeten komen. De Keijzer: ,,Dat is nog steeds niet het geval en hoewel Shell vragen hierover categorisch ontwijkt en onbeantwoord laat, zouden er naar verluidt grote problemen zijn met de procestechniek van het vloeibaar maken van het aardgas.’’

Met name het testen op (en waarborging van) de veiligheid schijnt men (nog) niet op orde te kunnen krijgen, waarbij bedacht moet worden dat, bij in bedrijf zijn, er enkele honderden mensen in continudienst aan boord zijn.

De enorme mastodont ligt nog steeds bij de werf van Samsung in het Zuid-Koreaanse Geoje en het blijft volgens hem vooralsnog bij ‘een inleidend voorspel’, want dat is wat volgens de Dikke van Dale 'prelude’ betekent.

Foto: PIONEERING SPIRIT Foto © Aeroview - Dick Sellenraad

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.