Huurdersorganisatie Woonstad kan slechts 4 procent achterban bereiken
De Klantenraad Woonstad Rotterdam heeft 1700 emailadressen van huurders van Woonstad Rotterdam. Deze grootste woningcorporatie van Rotterdam verhuurt circa vijftigduizend woningen.
De klantenraad, die de belangen behartigt van alle huishoudens in een Woonstadwoning, is best te spreken over het tot zijn beschikking hebben van 1700 emailadressen. Men kan huurders ermee berichten sturen en op de hoogte stellen van hetgeen de klantenraad voor elkaar tracht te krijgen in zijn ontmoetingen met directeur Mohamed el Achkar van Woonstad en diens stafleden.
Met het versturen van informatieve mailtjes aan huurders bereikt de klantenraad slechts 3,5 procent van de groep huishoudens voor wier belangen hij dient op te komen. Dat is een matige score.
Woningcorporaties beschikken uiteraard over de emailadressen en de bankrekeningnummers van ál hun huurders. Uiteraard, want het contant betalen van huurpenningen aan een huisbaas dateert van een vorige eeuw.
Het verstrekken van emailadressen van huurders aan huurdersorganisaties, zoals de Klantenraad Woonstad Rotterdam, doen de corporaties niet. Dat komt omdat dat in strijd is met de AVG. Dat is de privacywet Algemene verordening gegevensbescherming.
Een al in 2017 geopperd idee om huurdersorganisaties toch die emailadressen te kunnen geven is nooit een succes geworden. Dat idee had - en zou nog steeds - als volgt kunnen werken: woningcorporaties sturen al hun huurders een mailtje, waarin wordt gevraagd om akkoord te gaan met het willen ontvangen van berichten, die hun belangenbehartigers graag met hen willen delen. Gaat u daar niet mee akkoord? Dan vinkt u het vakje 'die wil ik liever niet ontvangen' aan. En klaar is Kees.
Het door Woonstad oppikken van bovenstaand idee kan ertoe leiden dat de Klantenraad Woonstad Rotterdam veel meer mensen kan bereiken, waarvoor hij zijn best probeert te doen. Hetzelfde profijt zouden natuurlijk ook alle andere huurdersorganisaties in en buiten Rotterdam hebben als ‘hun’ corporaties het idee omarmen.
Mocht dat allemaal een stapje te ver gaan, dan is er nog een alternatief.
Een corporatie kan ook aan elke níeuwe huurder de vraag voorleggen of hij of zij akkoord gaat met het ontvangen van nieuws van de huurdersorganisatie, die voor hem/haar opkomt. Jaarlijks zouden daarmee zo'n 8000 huurders kunnen worden bereikt. Kan leiden tot een fikse aanwas van het aantal emailadressen van huurders ten behoeve van huurdersorganisaties.
PS Met een score van 1700 emailadressen is de Klantenraad Woonstad Rotterdam veruit koploper in 010. Andere huurdersorganisaties hebben er naar verluidt veel minder.