Vervallen, inderdaad

Op de elektronische borden bij de tramhaltes komen wij tegenwoordig vaak een woord tegen dat eigenlijk de hele RET karakteriseert: “VERVALLEN”. Als je dat in forse kapitalen ziet staan, komt de aangekondigde tram bij nader inzien toch niet . Is je hestemming maar een halte of drie verderop is, dan kun jebeter gaan lopen.
De RET is inderdaad een bedrijf in verval. De met veel bombarie aangekondigde omnummering van de tramlijnen betekent in feite een verdere uitdunning van het net. Opnieuw komen er straten bij waar wel rails ligt maar geen tram meer rijdt. Deze trend zien we al jaren. En de afnemende service komt met name schrijnend naar voren als er weer eens een rit uitvalt. Dat laatste is overigens betrekkelijk nieuw. Vroeger vielen er haast nooit ritten uit. Het zal wel te maken hebben met gebrekkig onderhoud, wat je in deze tijd standaard aan personeelsgebrek kunt wijten om er verder van af tezijn.
De frequentie van de buslijnen loopt ook al van jaar tot jaar terug. En vaak rijdt er in de avonduren en de weekends helemaal niets meer. Dat is bijvoorbeeld zelfs overál zo in het gebied waar de metro naar Hoek van Holland rijdt. Toen de RET de dienst van de NS overnam, dunde het bedrijf meteen het autobusvervoer in het hele westelijk Rijnmondgebied uit.
Wie tegenwoordig een bus van de RET wil nemen, doet er goed aan eerst het internet te raadplegen om te zien of de bus nog wel komt en zo ja hoe laat. Anders is de kans op teleurstelling groot. Stap je in, dan merk je dat er veelal weinig medepassagiers zijn. Dat komt omdat de RET met deze manier van doen in een ding in ieder geval heel succesvol is: het wegjagen van oude klanten. Die stappen voor zover zij goed ter been zijn, over op de elektrische fiets. En anders zitten ze opgesloten in huis.
Vervallen, inderdaad. Het openbaar vervoer is vervallen.