De RET en de 'hallen van de macht'

29 oktober 2023 door Han van der Horst
De RET en de 'hallen van de macht'
Men koopt schoenen van Van Bommel en staat nooit met de poten in het bluswater Bld MWoo7 cco

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is een soort Europese Unie zonder parlement. Dit bestuursorgaan wordt min of meer aangestuurd door wethouders van de betrokken gemeentes die namens hun college optreden. Dat geeft de ambtenaren veel speelruimte. Ze opereren op behoorlijke afstand van het grondvlak der samenleving. Dat bevordert het denken in schema´s en theoretisch gefundeerde verwachtingspatronen. Men koopt schoenen van Van Bommel en staat nooit met de poten in het bluswater. Zo is men in deze hallen van de macht tot de overtuiging gekomen dat het openbaar vervoer zo veel mogelijk zichzelf moet bedruipen. Voor een gezonde exploitatie dienen de vervoerders bedrijfsmatig te opereren. Hun ontwikkeling is dan zo gunstig dat de overheidssubsidies structureel kunnen afnemen.

Metropoolregio wendt bankroet RET af 

Onderworpen aan een dergelijk regime stevende de RET langzaam maar zeker op een bankroet af ondanks tal van bezuinigingen, ondanks het steeds meer uitdunnen van het lijnennet, ondanks tariefsverhogingen, ondanks het staken van het vervoer  in de avonden en de weekenden op veel lijnen.

Nu hebben ze bij de Metropoolregio eindelijk in de gaten gekregen dat de theorie sterk van de werkelijkheid verschilt. De RET krijgt zestig miljoen om de ergste nood te lenigen en in 2027 komt er een nieuw contract. Deze overeenkomst gaat er veel meer dan de vorige uit van het beginsel dat openbaar vervoer een basisvoorziening is die niet zonder grote steun van de overheid kan worden geleverd. Zelfs wethouder Vincent Karremans van de VVD juicht deze aanpak toe. In het rijk der hemelen is meer vreugde over één bekeerling dan over honderd rechtvaardigen.

Laat die bus en tram ook in het weekend rijden 

Als reden voor de ommezwaai voert de metropoolregio de coronatijd aan. Daardoor was het reizigersaanbod zeer sterk afgenomen en van een terugkeer naar de aantallen uit 2019 is nog geen sprake. Dat zal dan niet lang meer duren. Mijn ervaring althans leert dat het in de tram steeds drukker wordt. In de jaren 2020 en 2021 was ik het ontwend geraakt dat je in het openbaar vervoer wel eens moest staan. Inmiddels komt dit weer regelmatig voor. Over de toename van het aantal passagiers hoeft niemand zich zorgen te maken. Gratis tip voor de RET: houd op met die kwalijke gewoonte de laatste bus al om een uur of zeven in de avond te laten vertrekken terwijl die op zondag of zelfs op zaterdag én zondag helemaal niet rijdt. Daardoor keren hele wijken zich van je af. Als je niet vlakbij je huis het openbaar vervoer kunt pakken, ga je  totaal voor de auto, de scooter of de elektrische fiets. Of in hemelsnaam maar lopen omdat dit vlugger is.

Niet handig.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.