Darkroom selecteert twaalf projecten voor 2025
Darkroom van IFFR Pro biedt een platform om onlangs of bijna voltooide films en immersieve mediaprojecten die op zoek zijn naar voltooiing of gap funding, sales agents en festivals te presenteren aan de internationale industrie. Na twee succesvolle edities breidt Darkroom zich uit om voor het eerst twaalf projecten te presenteren tijdens CineMart – tien speelfilms en twee immersieve projecten – allemaal ondersteund door het Hubert Bals Fonds, eerder gepresenteerd op CineMart of met een Rotterdam Lab-alumnus verbonden.
Darkroom vindt plaats tijdens de 42e CineMart, die loopt van zondag 2 tot en met woensdag 5 februari 2025. Bekijk hieronder de volledige lijst met projecten en klik hier om de 24 projecten in de CineMart-line-up te bekijken.
Over de Darkroom-selectie
Voor het eerst heeft Darkroom een speciale focus, die in 2025 zal liggen op Georgische filmmakers, om hen een platform van steun en zichtbaarheid te bieden. Het door het Hubert Bals Fonds gesteunde Tear Gas van Uta Beria speelt zich af te midden van gewelddadige demonstraties in Tbilisi en is een liefdesverhaal waarin Elene en Andro elkaar vinden tussen duizenden demonstranten. Het project bevat de persoonlijke beelden van de filmmaker van demonstraties in Georgië in 2019.
Dry Leaf van Alexandre Koberidze (What Do We See When We Look at the Sky?, FIPRESCI-prijs Berlinale 2021) is een nostalgische reis door de voetbalvelden en dorpen van Georgië op zoek naar de vermiste Lisa. Rati Oneli (City of the Sun, Berlinale 2017; co-scenarist Beginning van Dea Kulumbegashvili, IFFR 2021) presenteert Wild Dogs Don’t Bite, een door noir geïnspireerde wraakthriller, die in oktober werd ondersteund door het HBF+Europe: Post-production Support-programma.
De Indiase filmmaker Bikas Ranjan Mishra (Dance of Ganesha, IFFR 2012) brengt het langverwachte door het Hubert Bals Fonds ondersteunde en in 2013 gepresenteerde Bayaan, een politieserie die de opkomst van religieus nationalisme in de reguliere politiek in India onderzoekt, met in de hoofdrol Huma Qureshi als een onervaren vrouwelijke detective.
Een tijdloos plattelandsdorp in Bengalen wordt bewaakt door een totalitair regime in Kaktarua door het filmduo Yudhajit Basu (Kalsubai, Oberhausen 2021; Nehemich, Cannes La Cinef 2023) en Prithvijoy Ganguly. Ze vertellen het verhaal van Radha, die naar haar voorouderlijk dorp Pakhi gaat om de trouwring te vinden die haar vader aan haar moeder had gegeven voordat hij op vreemde wijze verdween.
Darkroom Filmmakers Bld. courtesy IFFR
Ivana Mladenovic (Soldiers. Story From Ferentari, IFFR 2018; Ivana the Terrible, Locarno Special Jury Prize 2019) brengt haar nieuwste Sorella di Clausura, een bitterzoete komedie en romantisch melodrama over de obsessie van een vrouw met een beroemde Balkanmuzikant, die zich afspeelt in Oost-Europa tijdens de financiële crisis van 2008. In Julia Thelins (Push It, Cannes 2017; Sorry Not Sorry, Clermont-Ferrand 2020) The Art Patron werkt Anna als schoonmaakster, maar doet ze zich voor als een succesvolle kunstmecenas om twee jonge kunststudenten naar het lege huis van haar werkgever te lokken.
Thomas Woodroffe (Austral Fever, TIFF, Venetië 2019) roept de geesten van het cinemaverleden op in Bloques Erráticos, terwijl Lucien Castlenau, regisseur van een film uit 1925 over Patagonië, ontwaakt in Tierra de Fuego en een nieuwe technocratische samenleving en de overblijfselen van een inheems verleden aantreft. Rotterdam Lab-afgestudeerde Rodrigo Díaz produceert.
Geesten verschijnen in Gabriel Azoríns debuut Last Night I Conquered the City of Thebes, geproduceerd door Rotterdam Lab-afgestudeerde Carlos Pardo Ros, terwijl een groep jongens baadt in de warmwaterbronnen van oude Romeinse baden en de Romeinse soldaten tegenkomt die ze 2000 jaar eerder bouwden.
The Ivy is een onderzoek naar de relatie tussen een tienerweeskind en een vrouw die op zoek is naar haar verlaten zoon. De film gaat over wonden, het Oedipussyndroom, lachen en tederheid. De film is gemaakt door de Ecuadoraanse filmmaker Ana Cristina Barragan (Alba, IFFR 2016; La piel pulpo, 2022).
Over de Darkroom immersive selectie
Er zijn twee Nederlandse immersive projecten in de line-up. Een marsritme uitgevoerd door waterdruppels, krakend glas, hamers, bellen en gongs doordringt The March van fotograaf Leo Erken en componist Frieda Gustavs, die een VR-ervaring brengen die gaat over onze relaties en verantwoordelijkheden ten opzichte van oorlog, geweld en ongelijkheid. De laatste van zes scènes moet nog worden gemaakt en zal worden gemaakt in samenwerking met de artistieke kinderen van de Azi Nizi Maza Studio in Kharkiv, Oekraïne.
Daniel Ernst ontving de Gouden Kalf voor Beste Interactieve op het Nederlands Filmfestival voor zijn VR-diorama Diorama No.4: Die Fernweh Oper (IFFR 2019). Zijn nieuwste werk The Great Orator presenteert een AI-gestuurde redenaar die voortdurend veranderende articulaties maakt op basis van actuele gebeurtenissen en interacties met bezoekers, en je uitdaagt om te vragen wat echt is en wat niet.