Relatief veel vertrouwen in het nieuws, maar Interesse erin neemt af
In vergelijking met andere landen hebben Nederlanders nog relatief veel vertrouwen in nieuws. De nieuwsmerken hebben in Nederland vooralsnog ook een goed imago: mensen zijn bekend met de merken en ze worden vertrouwd.
Toch laat het Digital News Report 2024, dat het Commissariaat voor de Media in juni presenteerde een paar zorgelijke trends zien. De interesse in nieuws neemt af. Ook het vertrouwen in nieuws daalt licht. En we zien een veranderend nieuwsgebruik onder jongeren (18 tot 34 jaar): zij kiezen steeds meer voor sociale media als belangrijkste nieuwsbron.
De interesse in nieuws is in de afgelopen jaren afgenomen. Voor de coronapandemie was ongeveer 60 procent van de Nederlanders (heel) erg in nieuws geïnteresseerd. Tijdens de pandemie nam de interesse in nieuws sterk toe. Daarna is de interesse sterk gedaald.
Inmiddels zegt 49 procent van de Nederlanders (heel) erg geïnteresseerd te zijn in nieuws.13 procent is (helemaal) niet geïnteresseerd in nieuws en de overige 37 procent is enigszins geïnteresseerd.
De interesse in nieuws daalt vooral onder jongeren. In 2021 zei 61 procent van de 18- tot 34-jarigen in nieuws geïnteresseerd te zijn, in 2024 is dit 33 procent. Onder jongeren daalde in dezelfde periode ook de interesse in politiek.
Frequentie van het nieuwsgebruik (in procenten)
Vraag: Hoe vaak raadpleegt u over het algemeen nieuws? Met nieuws bedoelen we nationaal, internationaal, regionaal/lokaal nieuws en andere actualiteiten die u via elk mogelijk platform raadpleegt (radio, televisie, krant of online). Alle respondenten, 2017: n=2.006, 2018: n=2.010, 2019:n=2.026, 2020: n=2.014, 2021: n=2.006, 2022: n=2.003, 2023: n=2.022,2024: n=2.037
Vermoeiden en nieuwsmijders
De hoeveelheid nieuws wordt als vermoeiend ervaren. Minder nieuwsgebruik zou ook een indicator kunnen zijn voor een toename aan nieuwsmijders. Dit vermoeden wordt echter niet bevestigd. Het aantal nieuwsmijders is slechts licht gestegen en ver van het niveau tijdens de coronapandemie. Wel vinden tegenwoordig veel meer mensen de hoeveelheid nieuwsvermoeiend.
In 2024 zegt 40 procent van de respondenten dat de hoeveelheid nieuws vermoeiend is terwijl dat in 2019 nog maar 20 procent was. Nieuwsmijders vinden de hoeveelheid nieuws vermoeiender dan mensen die het nieuws niet of nauwelijks mijden. Het is dus goed te begrijpen dat mensen af en toe het nieuws mijden als ze met een overload aan nieuws worden geconfronteerd.
Hier zou een uitdaging kunnen liggen voor nieuwsmerken, om nieuwsgebruikers wegwijs te maken in de grote hoeveelheid nieuws en informatie die op hen af komt. Zeker gezien nieuwsgebruikers die niet alleen op de hoogte gehouden willen worden, maar ook verschillende perspectieven willen lezen.
Meer info: Digital News Report 2024