‘Street Dreams’ in de Kunsthal: een tentoonstelling over hiphop en haar invloed op mode en lifestyle

03 juni 2019 door de redactie
‘Street Dreams’ in de Kunsthal: een tentoonstelling over hiphop en haar invloed op mode en lifestyle

De Kunsthal Rotterdam presenteert in samenwerking met het HipHopHuis en gastcurator Lee Stuart een tentoonstelling over hiphop en haar invloed op mode en lifestyle. ‘Streetwear’ dicteert het tempo en de esthetiek van de mode-industrie en verandert de manier waarop deze industrie zich ontwikkelt. Hiphop is dé toonaangevende jongerencultuur die de hitlijsten en het wereldwijde straatbeeld domineert: van inspiratiebron voor high fashion brands tot het gangbaar maken van sportswear als dagelijkse outfit.

“Hiphop is uitgegroeid tot dé dominante kracht in de hitlijsten en niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Veel mensen zijn zich niet bewust van de enorme invloed van hiphop op mode, kunst en het dagelijkse leven. Uniek is dat we de wereldtop aan ons hebben verbonden voor deze tentoonstelling.”

Lee Stuart, gastcurator
The Bronx is de geboorteplaats van de hiphopcultuur. Deze buitenwijk van New York staat in de jaren 70 letterlijk en figuurlijk in brand. Geweld, armoede en discriminatie zijn aan de orde van de dag. Hier ontstaat een 'do it yourself' cultuur waarin originaliteit en ‘credibility’ centraal staan. Creativiteit is de essentie van hiphop, en fashion is hierin het verbindende element. Al ben je voor een dubbeltje geboren, je kunt er nog wel uitzien als 'a million bucks'. De tentoonstelling ‘Street Dreams: How Hiphop took over Fashion’ toont – in verschillende ruimtes – de looks, de codes en de creatieve kracht van hiphop. De pioniers die modehuizen inspireren, de hypebeasts die dagenlang voor de deur van winkels kamperen en de hiphopartiesten die front row zitten bij modeshows.

“Ik ben ontzettend enthousiast over deze bijzondere samenwerking, met de expertise van Lee Stuart op gebied van streetwear, Aruna Vermeulen en haar HiphopHuis als ultieme verbinder van communities en de Kunsthal met haar ervaring in het maken van toonaangevende tentoonstellingen die ‘spot on’ zijn door de kennis van buiten naar binnen te brengen.”

Emily Ansenk, directeur Kunsthal

Foto hierboven: Dana Lixenberg, Christopher Wallace (Biggie) & Sean Combs (Puff Daddy), 1996, Cover image VIBE September 1996 issue. Foto © Dana Lixenberg. Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam, New York.

OVER DE TENTOONSTELLING

The Mixtape
De eerste ruimte ‘The Mixtape’, geeft een impressie van de evolutie van hiphop. Van de ruige jaren 70 in de Bronx met het ontstaan van verschillende ‘gangs’ die als ‘streetwear’ een leren motorjack combineren met een spijkerjas met afgeknipte mouwen, tot de jaren 80 waarin de hiphopstijl wordt beïnvloed door breakdancers. Deze b-boy stijl wordt gekenmerkt door de ‘Kangol’ hoed, platte veters en grote gouden kettingen. De video toont de baggy kleding uit de jaren 90, het ontstaan van specifieke hiphopfashion-labels en bekende rappers die hun eigen kledinglijn starten in het daarop volgende decennium.

“ Voor onze community is het een kans om hun eigen rolmodellen in een museum te zien. Verhalen die de kracht van hiphop laten zien: de bron van creativiteit, drive en geloof in jezelf. Dat is het verhaal dat jongeren in mijn ogen niet genoeg kunnen horen: Blijf trouw aan jezelf, al begrijpt niemand je en pas je niet in het systeem. ‘Create your own lane’ en uiteindelijk probeert iedereen jou bij te benen.”

Aruna Vermeulen, directeur HipHopHuis

The Gallery
‘The Gallery’ weerspiegelt met topstukken van hedendaagse kunstenaars de hiphopdroom: zeer succesvol zijn, veel geld verdienen en de ‘attitude’. Er is onder meer werk te zien van kunstenaars Nick Cave, Thomas J. Price en Kehinde Wiley. Deze laatste staat bekend om zijn kleurrijke en geornamenteerde variaties op klassieke schilderijen waarin hij de zwarte man centraal zet. Beelden van fotografen als Jamal Shabazz, Janette Beckman en Dana Lixenberg laten de begin jaren van hiphopfashion zien, verrijkt met samples die zijn uitgelicht in een museale setting. Ook is het bijzondere videokunstwerk ‘Winter in America’ uit 2006 van kunstenaars Hank Willis Thomas en Kambui Olujimi te zien, over de koelbloedige moord op de neef van Willis Thomas. En verder de iconische foto van Djamilla Rosa Cochran van rapper Cam’Ron in zijn roze nertsmantel waarmee hij in 2002 op de Fashion Week in New York verschijnt.

The Masters
In deze ruimte spreken pioniers en sleutelfiguren uit de hiphop-fashionindustrie het publiek toe in een meer dan levensgrote immersieve ruimtelijke installatie, speciaal ontwikkeld voor de tentoonstelling. Helden als April Walker, David Fischer en Virgil Abloh* delen hun persoonlijke verhaal over hun rol in de hiphopgeschiedenis en invloed op de huidige mode-industrie. In het begin van hun carrière lopen ze tegen hoge muren op, inmiddels staan de deuren van gerenommeerde modehuizen wagenwijd open. Nederland kent ook grote gamechangers onder wie Edson Sabajo, medeoprichter van het kledingmerk Patta, die zijn verhaal ook in ‘The Masters’ deelt.

The Streets
Hiphop, ooit begonnen in The Bronx, is nu een wereldwijd fenomeen! Jongeren staan urenlang in de rij voor een productlancering van een unieke samenwerking zoals Nike x Patta. Met sneakers naar kantoor, het dragen van sportkleding buiten de sportschool; het is heel normaal geworden. Nieuw hiphoptalent staat op en neemt het stokje over van hun voorgangers. ‘The Street’ reflecteert het huidige straatbeeld en biedt de kans om na te denken over ‘the next step’.

Extra activiteiten
Tijdens de tentoonstelling vinden er extra activiteiten en events plaats zoals special tours, lezingen, Masterclass en The Perfect Night op 13 september.

Street Dreams: How Hiphop took over Fashion (15 juni t/m 15 september 2019)

Voor meer info: 010-4400301, www.kunsthal.nl

Foto hierboven: Florian Joahn, 2018, model Tino Kamal, styling JeanPaul Paula. Foto ©Florian Joahn.

 

 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.