Logistiek in Rotterdam: wie verzorgt de veiligheid achter de schermen?
De haven van Rotterdam is een logistieke draaischijf van wereldformaat. Dagelijks passeren tienduizenden vrachtwagens, schepen en treinen het gebied, allemaal gevuld met goederen die snel, efficiënt en veilig hun bestemming moeten bereiken.
Maar achter die indrukwekkende stroom van containers en pallets gaat een wereld schuil van vakmensen, processen en veiligheidsmaatregelen. Een daarvan is het zekeren van lading. Dit aspect is zeer belangrijk, maar vaak onderbelicht blijft.
Veiligheid zonder poespas
Wie zich in het Rotterdamse havengebied begeeft, ziet al snel: hier heerst een cultuur van aanpakken. Maar juist in een omgeving waar snelheid telt, mag veiligheid niet ondersneeuwen. Het zekeren van lading is een enorm belangrijk onderdeel van transport, of het nu over de weg, per schip of via het spoor gebeurt.
Hoewel er geen openbare, landelijke statistieken zijn die exact aantonen hoeveel ongelukken jaarlijks worden veroorzaakt door onvoldoende ladingzekering, waarschuwen brancheorganisaties en inspectiediensten structureel voor de risico’s. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) moet lading zó worden vastgezet dat ze onder normale rijomstandigheden niet kan verschuiven, omvallen of uit het voertuig vallen.
Tijdens reguliere controles op belading wordt ook gekeken of de lading correct is vastgezet. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij zowel de verlader als de chauffeur: de verlader zorgt voor een correcte belading, terwijl de chauffeur moet controleren of de lading veilig vervoerd kan worden. Wanneer lading niet goed is gezekerd, kan dit leiden tot hoge boetes.
Hiervoor zijn diverse materialen en producten voor beschikbaar. Denk aan spanbanden, anti-slipmatten en stuwzakken. Deze zijn aan te schaffen in diverse winkels en webshops. Zoals de webshop met ladingzekering van BCF-Products.
Meer aandacht voor preventie
De afgelopen jaren groeit de aandacht voor preventieve maatregelen in de logistieke sector. Niet alleen om schade aan goederen of voertuigen te voorkomen, maar ook vanwege het stijgende belang van arbeidsveiligheid. In 2023 was de sector vervoer en opslag de dodelijkste sector in Nederland, met 13 fatale arbeidsongevallen. En in 2021 meldde 2,8% van de werknemers in transport- en logistieke beroepen een arbeidsongeval met verzuim. Dit is het hoogste percentage van alle beroepsgroepen dat jaar.
Ladingzekering speelt hierin een directe rol: een verschoven of beschadigde lading kan niet alleen leiden tot materiële schade, maar ook tot onveilige situaties bij het lossen of onderweg.
Rotterdam als voorbeeldfunctie
In de regio Rotterdam wordt er door veel logistieke bedrijven stevig ingezet op veiligheid. Dat zie je onder andere aan de samenwerking met gespecialiseerde leveranciers, die niet alleen materialen leveren maar ook meedenken over oplossingen op maat. Dat kan variëren van standaard spanbanden tot maatwerk producten.
Veiligheid als structureel onderdeel van de logistieke keten
Ladingzekering is geen optionele toevoeging, maar een vast onderdeel van professioneel transport. In de regio, waar de logistieke druk hoog is en de marges klein zijn, kan een kleine fout grote gevolgen hebben. Juist daarom investeren steeds meer bedrijven in betrouwbare materialen en praktische oplossingen.
Of het nu gaat om een lading staal, medische apparatuur of consumentenproducten. Het veilig vastzetten ervan verdient dezelfde aandacht als de planning en het vervoer zelf.