Vijf tips voor SEO Freelancers

Online zichtbaarheid voor freelancers is als water voor vissen. Het helpt om nieuwe klanten binnen te halen, concurrenten te overtreffen en een loyaal publiek op te bouwen. Een van de meest effectieve manieren om een solide online zichtbaarheid te creëren is de toepassing van zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO omvat verschillende handelingen die je ranking in de zoekmachine verbeteren, als gevolg waarvan mensen je portfolio, blog of website sneller zullen ontdekken.
In deze gids bespreken we vijf praktisch toepasbare strategieën die je helpen een SEO freelancer te worden en zo de volgende stap te zetten met je (online) bedrijf.
Tip 1: Creëer hoogwaardige content op basis van een zoekwoordenonderzoek
Bij het creëren van hoogwaardige content zou het gros van de tijd moeten worden besteed aan het zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met onderwerpen waarop je jezelf wilt gaan richten. Denk hierbij aan onderwerpen als bloggen, bijles geven, koken of bijvoorbeeld social media marketing. Vervolgens kun je de maandelijkse zoekvolumes ervan vergelijken en een of twee onderwerpen uitkiezen om je onderzoek verder te verdiepen en te verfijnen.
In deze fase besteed je als freelancer aandacht aan het creëren van persona's en het in kaart brengen van hun intenties. Een persona beschrijft de ideale klant, op basis van achtergrond, leeftijd, voorkeuren en ergernissen of pijnpunten. De zoekintentie beschrijft het doel van de online zoekopdracht van een persona: informatie vinden, een product kopen, enzovoorts. Op basis van deze data kunnen freelancers hun onderwerpen verder verfijnen en specifieke zoekwoorden bedenken. Hieronder vind je een paar manieren om content te creëren die zowel door gebruikers als door zoekmachines gewaardeerd zal worden:
Om je vindbaarheid te vergroten, richt je jezelf op long-tail zoekwoorden in plaats van op short-tail zoekwoorden. Het zoekvolume van long-tail zoekwoorden is misschien lager, maar ze zijn minder competitief en vergroten daarmee je kansen om gevonden te worden.
Gebruik tools voor een zoekwoordenonderzoek om het proces te versnellen en je creativiteit te stimuleren.
Doe onderzoek naar concurrenten. Dit kan waardevolle inzichten opleveren over de zoekwoorden die vaker of juist minder vaak gebruikt moeten worden in je content.
Kies voor een logische indeling van je content voor betere leesbaarheid. Content zou moeten bestaan uit kleine paragrafen, koppen, subkoppen en visuele elementen.
Gebruik zoekwoorden organisch. Je zou ze niet moeten proppen op plekken waar ze niet horen. Dit maakt de tekst vaak moeilijk leesbaar. Iets wat op zijn beurt weer van invloed is op je ranking in de zoekmachine.
Tip 2: Genereer hoogwaardige backlinks
Backlinks spelen een grote rol in elke SEO-strategie. Het zijn verwijzingen die gebruikers van de ene website naar de andere leiden via een anchor. Zoekmachines beschouwen backlinks als een soort stem voor de relevantie en geloofwaardigheid van een website. Dergelijke verwijzingen van gezaghebbende partijen geven Google het signaal dat jouw website betrouwbaar is en, als gevolg daarvan, zou moeten stijgen in de ranking. Backlinks kunnen worden verkregen via gastberichten, relevante forums, sociale media en andere online bronnen.
Een sterke linkbuilding strategie omvat het volgende:
Backlinks moeten afkomstig zijn van een gezaghebbende en geloofwaardige website. Deze verwijzingen zijn vaak moeilijk te krijgen, maar de tijd die je erin steekt is het helemaal waard, omdat Google veel aandacht besteedt aan domein autoriteit;
Anchor-teksten bevatten de belangrijkste zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp en de website. Overdrijf echter niet bij het gebruik van losse zoekwoorden, want Google Penguin dit beschouwen als onderdeel van een zogenaamde black hat-linkbuilding strategie;
De twee naar elkaar verwijzende websites zijn thematisch of logisch gerelateerd. Neem het voorbeeld van een blog over smartphones. Google zal meer waarde hechten aan links van tech- en wetenschappelijke websites dan vanaf culinaire websites;
Backlinks met een 'dofollow'-tag. Algoritmen van zoekmachines houden geen rekening met 'nofollow'-links, dus ze zullen je zichtbaarheid niet verbeteren;
De verwijzing komt van een nieuw domein. Links van dezelfde website hebben een lager rendement dan van een nieuwe.
Er zijn een groot aantal SEO freelancer tools die helpen bij het monitoren en analyseren van de kwaliteit en kwantiteit van backlinks naar een website. De Backlink Checker tool van SE Ranking maakt het mogelijk om een volledige lijst van backlinks en verwijzende domeinen te bekijken, inclusief hun belangrijkste statistieken. Ook kun je de gezondheid van het linkprofiel meten en op basis daarvan effectieve SEO-strategieën uitwerken die direct geïmplementeerd kunnen worden.
Tip 3: On-page optimalisatie
On-page optimalisatie omvat alles wat je direct aan een website kunt veranderen om de ranking ervan te verbeteren. Deze strategie omvat meerdere stappen, hieronder zoomen we enkel in op de meest voorkomende.
Geoptimaliseerde URL's
SEO-vriendelijke URL's voldoen aan de behoeften van gebruikers en zoekmachines. Ze zijn kort, logisch en bevatten de belangrijkste zoekwoorden. Om geoptimaliseerde URL's te schrijven, verwijder je onnodige woorden, gebruik je een HTTPS-verbinding en voeg je maximaal twee zoekwoorden toe. We raden daarbij aan om koppeltekens tussen woorden te gebruiken en de link zo simpel mogelijk te houden.
Titels en beschrijvingen
Titels geven aan wat bezoekers van de content op een pagina mogen verwachten. Zorg dat ze korter zijn dan 60 tekens en alleen relevante informatie bevatten. Vermijd keyword stuffing en probeer een merknaam toe te voegen voor een betere vindbaarheid.
Een meta description is een korte beschrijving van de pagina die in de zoekresultaten verschijnt. Je meta description moet ongeveer 150-180 tekens lang zijn, het volledige zoekwoord of een volledige zin met meerdere zoekwoorden bevatten en uit 1-2 zinnen bestaan.
ALT-tags
Alt-teksten vertellen zoekmachines waar afbeeldingen op je website over gaan. Wist je dat er evenveel op afbeeldingen gebaseerde zoekresultaten zijn, als op tekst gebaseerde zoekresultaten? Dit maakt het optimaliseren van alt-tags cruciaal voor je SEO. Wanneer je deze tag aan een afbeelding toevoegt, zorg er dan voor dat deze duidelijk en beschrijvend is en niet langer is dan 125 tekens. Gebruik zoekwoorden en zorg ervoor dat het bijschrift relevant is voor de algehele pagina.
Laadsnelheid van de website
Een ander belangrijk element van on-page optimalisatie is de snelheid van een website. Google zet de gebruikerservaring op de eerste plaats. Als de website dus traag is, is de kans op een hoge ranking ook vrij klein. Je kunt de laadsnelheid online controleren om er zeker van te zijn dat deze niet langer is dan twee seconden. De eenvoudigste manier om deze te optimaliseren is door compressie in te schakelen, afbeeldingen te verkleinen, redirects te verminderen en de server responstijd te verhogen.
Schema markup
Dit is de taal ofwel semantische woordenschat die zoekmachines gebruiken om de content die je publiceert te lezen en te verwerken. Als je Google helpt je website beter te begrijpen, kan dit resulteren in een hogere ranking. Zoekmachines kunnen op basis van deze vocabulaire extra details over een pagina zien, wat de bounce rate kan verlagen. Gelukkig hoef je geen programmeur te zijn om schema markup te gebruiken. Gebruik de Structured Data Markup Helper van Google om elk soort data te taggen en daar markup codes aan toe te voegen binnen Wordpress.
Tip 4: Optimalisatie voor CWV en mobiele apparaten
Bij het doorlopen van freelance SEO-strategieën komen gebruikers vaak mobiele optimalisatie tegen en dat is niet verrassend. Immers, Google gebruikt tegenwoordig een mobile-first indexering. Bij het ranken van content geeft de zoekmachine prioriteit aan mobiele versies boven desktopversies. Dat geldt logischerwijs alleen voor content die geschikt is voor de gebruiker.
De beste optimalisatie strategieën voor mobiele apparaten zijn:
Een responsive ontwerp waarmee het design van je website automatisch verandert afhankelijk van het gebruikte apparaat. Teksten, infographics en video's passen zich aan het scherm aan en maken zo de algehele UX beter;
Eenvoudige navigatie. Het moet gemakkelijk zijn om op de website te surfen en de benodigde informatie te vinden op een smartphone of tablet. Een hamburgermenu met drie horizontale lijnen en een vervolgkeuzelijst met pagina's levert een win-winsituatie op.
Mobile-friendly content. Alinea's moeten kort zijn met daartussen een witruimte voor een beter begrip. Ook zou je moeten proberen het aantal pop-ups tot een minimum te beperken.
Comprimeer en optimaliseer afbeeldingen om de laadsnelheid te verbeteren.
In 2021 introduceerde Google een update van de Core Web Vitals (CWV) om de laadsnelheid, pagina-interactiviteit en visuele stabiliteit te controleren. Deze elementen zou je altijd mee moeten nemen bij het optimaliseren van je website voor verschillende apparaten en schermen.
Tip 5: Brand SERP’s
Brand SERP omvat hetgeen mensen binnen Google zien wanneer ze op je merknaam zoeken. 66% van de gebruikers doet online onderzoek voordat ze een aankoop doen of online een dienst afnemen. De informatie die ze zien, moet dus gebaseerd zijn op drie pijlers:
Correcte, waarheidsgetrouwe en actuele data over jou en je bedrijf;
Professionaliteit en autoriteit, zodat mensen met je willen samenwerken;
Positiviteit om te laten zien dat de samenwerking prettig en vruchtbaar zal zijn.
In de online wereld staat Brand SERP gelijk aan reputatie. Het is dus zaak om dit altijd te monitoren en waar nodig te corrigeren om nieuwe klanten te trekken en hen te laten zien dat je hun problemen op kunt lossen. Hier zijn nog een paar redenen waarom Brand SERP zo belangrijk is:
Het biedt een snel en uitgebreid overzicht van je marketingstrategie en toont de voor- en nadelen die zichtbaar zijn voor de klanten;
Het is een basis voor reputatiebeheer. Als de zoekresultaten positief en stevig zijn, hebben een paar negatieve opmerkingen geen invloed op de algehele indruk;
Zorg voor een tijdige reactie op slechte beoordelingen en feedback. Je kunt direct contact opnemen met de klant en een oplossing aanbieden om te laten zien dat je het aangehaalde probleem belangrijk vindt en wilt oplossen;
Leer je publiek te begrijpen. Brand SERP is een gratis analytische tool die direct resultaten geeft.
Conclusies
SEO is een van de meest effectieve freelance marketingstrategieën, die zelfs beginners kunnen gebruiken. Voer een grondig zoekwoordenonderzoek uit en creëer waardevolle content, werk aan je backlinks, maak je pagina's sneller en gebruiksvriendelijker en houd hierbij altijd de mobiele gebruikers in gedachten. Controleer wat je publiek ziet wanneer ze de naam van je merk googelen en zorg ervoor dat de getoonde vermeldingen er professioneel en geloofwaardig uitzien.
Deze strategieën zijn slechts het topje van de ijsberg, maar ze kunnen de zichtbaarheid van je website wel degelijk verbeteren, bezoekers aantrekken en merkbekendheid opbouwen zonder veel te moeten investeren. Ga aan de slag en pas de tips uit dit artikel toe om je online aanwezigheid en inkomsten te vergroten. Veel succes!