Gebruikersonderzoek op locatie

16 april 2021 door incidentele auteur
UX Research Bus team. Bld. UX OnlineDepartment

Het Rotterdamse UX-bureau Online Department toert sinds kort heel Nederland door met een UX Research Bus om gebruikersonderzoek uit te voeren op locatie. Met deze nieuwe service wil het bureau het testen en verbeteren van software en websites laagdrempeliger maken.

UX Research - dé route naar een beter eindproduct

"Met gedegen gebruikersonderzoek voorkom je dat je investeert in de verkeerde ideeën of verbeteringen voor je digitale product." zegt Rémon van den Bergh, lead UX researcher bij Online Department en een van de aanvoerders van de Research bus. "Klantonderzoek is een belangrijk onderdeel van onze innovatie-toolbox en niet over te slaan bij de ontwikkeling van digitale innovaties. Door prototypes te valideren en de usability van software te testen bij de doelgroep, ontwikkel je een beter eindproduct. We willen organisaties helpen om laagdrempelig hun doelgroep te bereiken. Met de bus maken we dit mogelijk, op een unieke manier én helemaal corona-proof."

Dicht bij de doelgroep en toch corona-proof

Over het ontstaan van het idee zegt Van den Bergh: "Normaal gesproken nodigen we een doelgroep voor onderzoek uit op een locatie. Maar dat vormt toch een drempel. En je bent al snel gebonden aan een regio, omdat participanten vanwege reiskosten en reistijd vaak geworven worden 'in de buurt' van het onderzoek. Als we een doelgroep wel buiten opzochten, hadden we niet altijd de ruimte en middelen om onderzoek uit te voeren en resultaten te documenteren.

We zochten naar een nieuwe oplossing, die tegelijkertijd uitkomst biedt in coronatijd. Want hoewel we bedreven zijn geraakt in het uitvoeren van onderzoeksmethodes op afstand, heeft dit ook nadelen. Onze researchers missen het echte contact met mensen. Met de bus kunnen we weer mensen in de juiste context bevragen en observeren, lekker in de buitenlucht. We hebben een landelijke dekking. En altijd alle benodigde tools bij de hand om digitale producten te testen."

Aanpak en toegevoegde waarde UX Research Bus 

Van den Bergh: "Voordat we op pad gaan, richten we het onderzoek zo in dat we precies achterhalen hoe digitale producten door gebruikers ervaren worden. Met die data zijn onze klanten in staat beslissingen te nemen over investeringen en IT-kosten. In een intakegesprek vooraf, bespreken we de doelgroep en zoeken we uit hoe en waar we deze doelgroep het beste bereiken. Met ervaren experts en beproefde onderzoeksmethoden gaan we op locatie aan de slag om de juiste inzichten op te halen, waarmee de user experience direct te verbeteren is. We doen bijvoorbeeld usability tests, guerilla-onderzoek, card sorting en co-creatie sessies."

Van den Bergh vervolgt: "We werken veel voor softwarebedrijven die digitale producten maken voor de zorg, maar ook voor corporates, start-ups en scale-ups. Vraagstukken die bij uitstek geschikt zijn om op pad mee te nemen, zijn bijvoorbeeld: ontdekken hoe een doelgroep reageert op een bepaalde uiting of visuele uitwerking, ideeën genereren, antwoorden krijgen op gerichte vragen of het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal product of prototype. We gaan langs bij artsen, doen onderzoek in zorginstellingen en laten gebruikers nieuwe business applicaties testen in hun werkveld. Het is extra interessant voor organisaties als een doelgroep lastig te bereiken is, als er weinig onderzoekers in het eigen team zitten, of als er simpelweg behoefte is om te ervaren wat je uit UX-research haalt. Onze user research experts voeren het gehele onderzoek uit. En na afloop analyseren we alle informatie en leveren we de belangrijkste inzichten op."

UX Research Menu. Bld. UX OnlineDepartment

Over Online Department

Als gespecialiseerd UX bureau uit Rotterdam, helpt Online Department corporates, MKB en softwarebedrijven met het succesvol ontwikkelen en verbeteren van hun websites, applicaties, apps en online portals. Online Department bestaat dit jaar 10 jaar.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.