Reizigersrechten te land, ter zee en in de lucht

Als u op vakantie gaat of op zakenreis gaat, is het goed om te weten dat de EU-passagiersrechten u beschermen, mocht er iets misgaan tijdens het reizen. EU-regels zorgen voor een minimumniveau van bescherming voor passagiers, ongeacht het vervoermiddel: vliegtuig, trein, bus, touringcar of schip.
Reizen kunnen lastig zijn - met onverwachte vertragingen, annuleringen en zoekgeraakte bagage. Daarom voerde het Europese parlement EU-regels in die transportbedrijven verplichten om reizigers te voorzien van maaltijden, accommodatie, terugbetaling en compensatie als er iets gebeurt. En vervoerders in de EU mogen niet meer meer rekenen voor tickets op basis van nationaliteit en plaats van aankoop.
De EU-wetgeving garandeert ook speciale aandacht voor passagiers met beperkte mobiliteit die recht hebben op gratis assistentiediensten.
Rechten van vliegtuigpassagiers
De rechten van vliegtuigpassagiers zijn onder bepaalde omstandigheden van toepassing, bijvoorbeeld als de vlucht binnen de EU is of als deze vertrekt vanuit de EU naar een niet-EU-land.
Als u het instappen wordt geweigerd, moeten luchtvaartmaatschappijen gratis assistentie bieden, waaronder verfrissingen, eten en accommodatie. De luchtvaartmaatschappij moet u ook de keuze bieden tussen terugbetaling en een andere vlucht. Bovendien hebben passagiers bij instapweigering recht op een vergoeding tot € 600. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de geplande vlucht.

Als uw vlucht wordt geannuleerd, heeft u recht op assistentie, terugbetaling, een andere vlucht of terugreis. Bij vertragingen is dit afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht.
Passagiers van wie de vlucht op korte termijn is geannuleerd of meer dan drie uur te laat is aangekomen, kunnen ook recht hebben op de bovengenoemde compensatiebedragen, maar met enkele beperkingen. Het is niet van toepassing op bedrijven die een alternatieve oplossing aanbieden of in buitengewone omstandigheden, zoals beslissingen van het luchtverkeersbeheer, politieke instabiliteit, ongunstige weersomstandigheden of veiligheidsrisico's.
Rechten van treinreizigers
EU-regels over de rechten van treinreizigers zijn van toepassing als u binnen de EU per trein reist. Als uw trein is uitgevallen of vertraging heeft, moet de vervoerder u in realtime informeren over de situatie en informeren over uw rechten en plichten. Afhankelijk van de omstandigheden kunt u recht hebben op hulp in de vorm van maaltijden en verfrissingen, huisvesting en vergoedingen.
Rechten van buspassagiers
Passagiersrechten zijn voornamelijk van toepassing op geregelde langeafstandsbus- en touringcardiensten die beginnen of eindigen in een EU-land. In geval van annulering of vertraging heb je mogelijk recht op maaltijden en accommodatie.
Rechten van scheepspassagiers
Regels zijn meestal van toepassing op veerboten en cruiseschepen (zee en rivier) als uw reis begint of eindigt in een EU-haven. Als een overtocht is geannuleerd of het vertrek is vertraagd, heb je mogelijk recht op hulp in de vorm van maaltijden en accommodatie. Als uw aankomst meer dan een uur vertraging oploopt, heeft u recht op een vergoeding.
Meer info Fact sheet Engels