Het omroepbestel is van gisteren. Maar hoe moderniseer je dat?

06 augustus 2022 door een van onze redacteuren
Het omroepbestel is van gisteren. Maar hoe moderniseer je dat?
Is er bereidheid te veranderen? Bld. Caleb Oquendo px

Een sterke publieke omroep waarborgt vrije meningsvorming en is onmisbaar voor
een goed werkende democratie. Dat stelt het Commissariaat voor de Media (CvdM) dat op verzoek van het Kabinet Rutte IV hierover een rapport maakte. Dat rapport concludeert dat het huidige bestel gebaseerd is op een aantal helder afgebakende maatschappelijke stromingen, op lineaire kijk en luisterervaringen en op een overzichtelijke markt van een beperkt aantal media-aanbieders. Het rapport trekt ook conclusies. Al die basisgegevens waarop het huidige stelsel is gebaseerd zijn totaal veranderd. Die heldere maatschappelijke stromingen van vroeger zijn er niet meer. 

Dat vraagt dus om meer dan wat aanpassingen. Structurele bijstelling is nodig stelt het CvdM. Omdat de publieke omroep een stevig en wijdvertakt instituut zijn dat je niet zo maar even op de schop neemt heeft het CvdM  een model met '6 knoppen' ontwikkelt. Als je positief denkt - laten we het proberen - zou het kunnen helpen het denken op gang te brengen   


Knop 1 moet evenals vroeger via de zuilen nu met directere maatschappelijke betrokkenheid in de vorm van een soort mediaraad de maatschappelijke binding borgen. Knop 2 moet niet zoals nu gebeurd via de omroepverenigingen maar gecentraliseerd de mediaopdracht sturen. Knop 3 wordt via openinschrijving van content via het criterium 'toegevoegde waarde' bepaald wie van de content aanbieders programma's mag gaan maken  

Aanbeveling in het rapport: Niets doen, of maar aan één knop draaien is geen optie. Het bestel moet nu in transitie, anders keert de wal het schip. Zonder bijstelling kent het bestel steeds meer​ organisaties met een beperkte maatschappelijke binding, komt de (journalistieke) kwaliteit van het media-aanbod verder onder druk te staan, is geen van de spelers echt aanspreekbaar op realisatie van de publieke media-opdracht, benut het semi-gesloten bestel niet de kwaliteit van Nederlandse makers en haken jongeren definitief af waardoor de relevantie van de publieke omroep als geheel afbrokkelt.

Polderoplossing

Het is een polderoplossing en gelukkig maar. De koninkrijkjes die de publieke omroepverenigingen publieke omroep. AVROTROS-PowNed, BNN VARA, KRO NCRV, MAX-WNL, EO, VPRO-Human, nu zijn, zullen geen van allen terrein willen prijsgeven, dus dan maar stukje bij beetje. Of dat gaat werken, valt als altijd, te bezien. 


Meer info: 'Kijk samen verder! Reflectie op een toekomstbestendig bestel' Commissariaat voor de Media


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.